ANP: Instrucțiuni privind procedura disciplinară aplicabilă persoanelor private de libertate custodiate


Luni, 24 mai 2021, a fost publicată în Monitorul Oficial Decizia nr. 336 din 18 ianuarie 2021 pentru aprobarea Instrucțiunilor privind procedura disciplinară aplicabilă persoanelor private de libertate custodiate.

Aceste instrucțiuni urmează să fie prelucrate cu întregul personal al unității și se aduc la cunoștința persoanelor private de libertate, iar directorii unităților subordonate Administrației Naționale a Penitenciarelor vor dispune măsuri de actualizare a fișelor postului pentru personalul cu atribuții ce decurg din prevederile instrucțiunilor.

În unitățile de detenție din sistemul administrației penitenciare din România, ordinea și disciplina trebuie stabilite și menținute riguros, în scopul asigurării securității colective și individuale, a unei vieți în comun bine organizate, a siguranței personale a polițiștilor de penitenciare și a persoanelor private de libertate.

Astfel, se urmărește asigurarea unei proceduri disciplinare obiective, transparente, prompte, predictibile, juste, echilibrate, de natură să contribuie la menținerea ordinii și disciplinei mediului carceral.

Potrivit actului normative care a intrat deja în vigoare, procedura disciplinară se desfășoară cu celeritate.

Abaterile disciplinare se constată, din oficiu sau la sesizarea oricărei persoane, de către personalul administrației penitenciarului și se consemnează într-un raport de incident.

    Comisia de disciplină este formată din directorul adjunct pentru siguranța deținerii și regim penitenciar, în calitate de președinte, directorul adjunct pentru educație și asistență psihosocială și un ofițer desemnat de directorul penitenciarului, în calitate de membri. Secretariatul comisiei este asigurat de persoana numită în acest sens de directorul penitenciarului.

    Această comisie își desfășoară activitatea, de regulă, o dată pe săptămână, conform programului stabilit de directorul unității, iar activitatea acesteia se materializează într-un proces-verbal.

    Cu privire la persoanele responsabile de punerea în executare a sancțiunilor disciplinare, se menționează că după emiterea deciziei de executare a sancțiunii disciplinare de către directorul unității de detenție, secretarul comisiei de disciplină remite, de îndată, pe bază de condică, câte o fotocopie a acesteia, sectoarelor cu atribuții de punere în executare a sancțiunilor disciplinare, după cum urmează:

  1. suspendarea dreptului de a participa la activități culturale, artistice și sportive - directorului adjunct pentru educație și asistență psihosocială;
  2. suspendarea dreptului de a presta o muncă - șefului serviciului/biroului evidență și organizarea muncii;
  3. suspendarea dreptului de a primi și de a cumpăra bunuri, cu excepția celor necesare pentru igiena individuală sau exercitarea drepturilor la apărare, petiționare, corespondență și asistență medicală - șefului serviciului/biroului regim penitenciar;
  4. suspendarea dreptului de a primi vizite - șefului serviciului/biroului regim penitenciar;
  5. izolarea pentru maximum 10 zile - medicului locului de deținere și șefului serviciului/biroului regim penitenciar.

    Șeful sectorului care a primit o fotocopie a deciziei de executare a sancțiunii disciplinare răspunde, în mod direct, pentru punerea în executare a actului administrativ.

    La stabilirea sancțiunii disciplinare se ține seama de natura și modul de comitere a abaterii, de persoana și starea de sănătate a deținutului, de abaterile disciplinare săvârșite anterior, de atitudinea persoanei private de libertate după săvârșirea abaterii și în timpul procedurii disciplinare, cu respectarea gradualității aplicării sancțiunilor disciplinare și ținând cont de gravitatea abaterii săvârșite.

Pentru mai multe detalii, accesați Instrucțiunile din 18 ianuarie 2021.