Depunerea dosarelor pentru domeniul patrimoniului cultural imaterial, în vederea acordării indemnizaţiei de merit


     Ministerul Culturii a emis Ordinul nr. 2.824 din 29 aprilie 2025 privind aprobarea Procedurii de analizare a dosarelor depuse pentru domeniul patrimoniului cultural imaterial, în vederea acordării indemnizaţiei de merit. Actul normativ se regăsește publicat în Monitorul Oficial nr. 438 din 13 mai 2025. Așadar, prezenta procedură stabileşte modul de analizare a dosarelor depuse pentru domeniul patrimoniului cultural imaterial, în vederea acordării indemnizaţiei de merit, conform Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare, şi Hotărârii Guvernului nr. 859/2003 privind aprobarea Normelor de aplicare a Legii nr. 118/2002 pentru instituirea indemnizaţiei de merit şi a Regulamentului de funcţionare a Comisiei naţionale pentru acordarea indemnizaţiei de merit, cu modificările şi completările ulterioare.

     În vederea acordării indemnizaţiei de merit, potenţialii beneficiari trebuie să fie cetăţeni români care au împlinit vârsta de 60 de ani, cu excepţia persoanelor care beneficiază de pensie de invaliditate. Persoana care solicită acordarea indemnizaţiei de merit trebuie să îndeplinească următoarele criterii:

  1. deţinerea titlului onorific de „Tezaur uman viu“;
  2. activitatea deosebită de transmitere şi promovare a elementelor de patrimoniu cultural imaterial către generaţiile următoare;
  3. recunoaşterea de către comunitatea ştiinţifică a activităţii în domeniul patrimoniului cultural imaterial;
  4. deţinerea Ordinului Meritul Cultural, categoria E - „Patrimoniul cultural naţional“, şi/sau a distincţiei de excelenţă oferite de Ministerul Culturii.

     Pentru acordarea indemnizaţiei de merit, solicitantul depune în format letric la Registratura Ministerului Culturii şi/sau în format electronic la Registratura electronică a Ministerului Culturii, la adresa de e-mail Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea., următoarele documente:

  1. cerere pentru analizarea dosarului depus pentru domeniul patrimoniului cultural imaterial, în vederea acordării indemnizaţiei de merit, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la procedură;
  2. declaraţie privind concordanţa dintre conţinutul formelor letrice şi electronice cuprinse în Dosarul pentru acordarea indemnizaţiei de merit, conform modelului prevăzut în anexa nr. 2 la procedură;
  3. consimţământ informat al persoanei care solicită acordarea indemnizaţiei de merit în domeniul patrimoniului cultural imaterial, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la procedură;
  4. curriculum vitae, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la procedură;
  5. copia actului de identitate;
  6. recomandarea Ministerului Culturii, prin serviciul public deconcentrat competent teritorial în vederea acordării indemnizaţiei de merit solicitantului;
  7. copia actului care dovedeşte deţinerea titlului de „Tezaur uman viu“ al solicitantului;
  8. copii după diverse diplome, premii la concursuri/festivaluri/ manifestări, colaborări cu instituţii, organizare cursuri, materiale foto/audio/video, apariţii în mass-media, care atestă activitatea deosebită de transmitere şi promovare a elementelor de patrimoniu cultural imaterial către generaţiile următoare;
  9. trei recomandări din partea comunităţii ştiinţifice, respectiv de la instituţii publice de cultură sau specialişti din domeniul patrimoniului cultural imaterial, prin care solicitanţilor să le fie recunoscută activitatea în domeniul patrimoniului cultural imaterial;j) copia Ordinului Meritul Cultural, categoria E - „Patrimoniul cultural naţional“, şi/sau a distincţiei de excelenţă oferite de Ministerul Culturii.

     Solicitanţii care nu au împlinit vârsta de 60 de ani şi beneficiază de pensie de invaliditate vor depune la dosar şi o copie legalizată după decizia de pensionare.

     În situaţia în care solicitantul depune dosarul în format letric:

  1. documentaţia prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. a)-c) din procedură va purta semnătura olografă a solicitantului, în original;
  2. documentaţia prevăzută la art. 3 alin. (1) lit. e), g), h) şi j) din procedură va fi certificată, pentru conformitate cu originalul, de către solicitant, cu excepţia materialelor foto/audio/video şi apariţiilor în mass-media;
  3. dosarul se transmite şi în format electronic, documentele depuse în format letric fiind fotografiate/scanate.

     În situaţia în care solicitantul depune dosarul doar în format electronic, documentele vor purta semnătura electronică calificată a acestuia, pentru conformitate cu originalul, cu excepţia materialelor foto/audio/video şi apariţiilor în mass-media.

CLICK pentru textul integral al Procedurii de analizare a dosarelor depuse pentru domeniul patrimoniului cultural imaterial, în vederea acordării indemnizaţiei de merit, aprobate prin Ordinul nr. 2.824/2025