Organizarea învățământului liceal vocațional teologic
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 768
Ministrul educației și cercetării a emis Ordinul nr. 3.148 din 28 ianuarie 2025 pentru aprobarea Regulamentului de organizare și funcționare a învățământului liceal vocațional teologic. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 98 din 3 februarie 2025.
Învățământul vocațional teologic se organizează în seminare/colegii/licee vocaționale cu profil teologic, ca învățământ liceal, în cadrul filierei vocaționale, cu durata de 4 ani, pentru elevii cu aptitudini în acest domeniu.
În învățământul liceal vocațional teologic, disciplinele de studiu se predau potrivit planurilor-cadru și programelor școlare elaborate de către Ministerul Educației și Cercetării, în colaborare cu cultele religioase recunoscute de stat, și aprobate prin ordin al ministrului educației și cercetării.
Potrivit regulamentului, cifra de școlarizare pentru clasa a IX-a la seminarele/colegiile/liceele vocaționale se propune de către centrele eparhiale, prin unitatea de învățământ, și se aprobă de inspectoratele școlare.
Condițiile pentru organizarea și funcționarea învățământului liceal vocațional teologic sunt următoarele:
- existența unei baze materiale necesare realizării unei instruiri de specialitate optime;
- încadrarea la disciplinele de specialitate cu personal didactic, în conformitate cu prevederile legale.
Admiterea elevilor în învățământul liceal vocațional teologic se realizează în urma unei selecții, prin:
- probe de aptitudini, pentru admitere la liceu, conform metodologiei privind admiterea în învățământul liceal vocațional teologic;
- examene de diferență, în cazul transferului elevilor ce provin din alte unități de învățământ și de la alte filiere și profiluri, conform Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar elaborat de Ministerul Educației și Cercetării. Disciplinele/Modulele la care se susțin examene de diferență se stabilesc prin compararea celor două planuri-cadru.
Modalitățile de susținere a acestor diferențe se stabilesc de către consiliul de administrație al unității de învățământ, la propunerea membrilor comisiei pentru curriculum.
Potrivit regulamentului, probele din cadrul testării aptitudinilor și examenelor de diferență se evaluează de către comisii de specialitate, constituite din profesori calificați ai unității de învățământ respective, numiți prin decizie a conducătorului unității de învățământ, cu avizul inspectoratului școlar.
Mai mult, se precizează că la probele de testare a aptitudinilor pentru admiterea în liceu, precum și la examenele de diferență la disciplinele practice de specialitate nu se admit contestații.
Elevii din învățământul liceal vocațional teologic care nu obțin la sfârșitul anului școlar media de minimum 8,00 (opt) la purtare nu mai pot continua studiile la acest profil și sunt transferați în anul școlar următor la alte filiere/profiluri/ specializări din cadrul aceleiași unități de învățământ sau din cadrul altor unități de învățământ, cu respectarea legislației în vigoare, conform prevederilor Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar.
Reprezentanții cultelor religioase pot participa, cu statut de invitat, la activitățile de inspecție școlară și la alte evenimente cu caracter național/județean privind învățământul liceal vocațional teologic.
Nu în ultimul rând, se precizează că unitățile de învățământ preuniversitar de stat cu personalitate juridică pot fi supuse procesului de reorganizare, în cazuri justificate, în vederea asigurării accesului egal la educație și formare profesională, a eficientizării și asigurării/menținerii standardelor ridicate în furnizarea de servicii educaționale pentru beneficiarii primari ai sistemului de învățământ.
Pentru detalii, accesați Regulamentul!