Măsuri de securitate în timpul zborului pentru pasagerii potenţial perturbatori
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 166
În data de 21 martie 2025 va intra în vigoare Hotărârea nr. 1.429 din 14 noiembrie 2024 pentru aprobarea Programului naţional de securitate a aviaţiei civile, act emis de către Guvernul României și publicat în Monitorul Oficial nr. 1162 din 21 noiembrie 2024. Așa cum dispune la art. 1, Programul Naţional de Securitate a Aviaţiei Civile, denumit în continuare PNSA, se aplică:
- aeroporturilor sau părţilor de aeroporturi situate pe teritoriul României şi care nu sunt folosite exclusiv în scopuri militare;
- operatorilor economici, inclusiv transportatorilor aerieni, care furnizează servicii în aeroporturile menţionate la lit. a), precum şi transportatorilor aerieni români care utilizează aeronave închiriate cu echipaj şi operate în baza certificatului de operator aerian al transportatorului care a dat cu chirie aeronava (închiriere în sistem wet lease);
- entităţilor care aplică standardele de securitate a aviaţiei civile, care funcţionează în spaţiile situate în interiorul sau în exteriorul zonelor aparţinând aeroporturilor şi furnizează bunuri şi/sau servicii aeroporturilor menţionate la lit. a) sau prin intermediul acestora;
- instituţiilor şi autorităţilor publice cu responsabilităţi în domeniul securităţii aviaţiei civile;
- aerodromurilor pe care se desfăşoară operaţiuni de aviaţie civilă, altele decât cele de transport aerian comercial;
- operatorilor aerieni care desfăşoară operaţiuni de aviaţie civilă, altele decât cele de transport aerian comercial;
- furnizorilor de servicii navigaţie.
Pasagerul turbulent reprezintă orice persoană care comite la bordul unei aeronave civile, din momentul în care uşa aeronavei este închisă, înainte de decolare, până în momentul în care aceasta este deschisă, după aterizare, oricare din următoarele acte:
- agresiunea, intimidarea sau ameninţarea care pot periclita ordinea şi liniştea publică de la bordul aeronavei sau siguranţa persoanelor sau a bunurilor acestora;
- agresiunea, intimidarea sau ameninţarea, fizică sau verbală împotriva unui membru al echipajului, dacă acest act se suprapune cu îndeplinirea atribuţiilor de către membrul echipajului sau micşorează abilitatea sa de a-şi îndeplini atribuţiile;
- deteriorarea intenţionată a aeronavei, a echipamentelor, a structurii şi echipamentelor aferente, şi care poate periclita ordinea şi liniştea publică de la bordul aeronavei sau siguranţa persoanelor sau a bunurilor acestora;
- comunicarea cu intenţie de informaţii false, care pun în pericol siguranţa aeronavei;
- refuzul de a respecta o instrucţiune legală dată de comandantul aeronavei sau în numele acestuia de către un membru al echipajului, cu scopul de a asigura siguranţa aeronavei sau a persoanelor şi bunurilor aflate la bord sau cu scopul de a menţine ordinea şi disciplina la bord.
Pentru transportul pasagerilor potenţial perturbatori pentru care este necesară asigurarea escortelor, formate din minim doi membri de personal de escortă, transportatorul aerian elaborează şi include în programul propriu de securitate, măsuri şi proceduri în conformitate cu instrucţiunile din anexa nr. 4 la program. Transportatorul aerian face cunoscute aceste măsuri şi proceduri autorităţilor/instituţiilor publice responsabile de gestionarea la sol şi în zbor a pasagerilor potenţial perturbatori, şi se asigură că acestea sunt respectate pe timpul zborului.
Autorităţile/instituţiile publice responsabile de gestionarea la sol şi în zbor, incluzând şi personalul de escortă la sol şi în zbor, a pasagerilor potenţial perturbatori, asigură aplicarea normelor specifice în materie, cu respectarea standardelor de bază comune în securitatea aviaţiei civile, prin proceduri proprii notificate transportatorului aerian anterior fiecărei îmbarcări de pasageri potenţial perturbatori.
Transportatorul aerian păstrează evidenţa rapoartelor privind evenimentele din ultimii 5 ani produse de pasageri potenţial perturbatori în zbor, între momentul închiderii uşilor aeronavei în vederea decolării şi deschiderea uşilor aeronavei după aterizare în vederea debarcării. Actele şi faptele persoanelor petrecute anterior închiderii uşilor aeronavei şi ulterior deschiderii uşilor aeronavei, descrise mai sus, intră sub incidenţa normelor de drept comun. Rapoartele conţin şi măsurile de răspuns întreprinse la producerea evenimentului, precum şi măsurile de răspuns propuse pentru emiterea unei proceduri aplicabile în scopul prevenirii evenimentelor posibile din partea aceleiaşi categorii de pasageri. În cazul în care sunt implicaţi pasageri potenţial perturbatori, aflaţi sub escortă, rapoartele sunt întocmite de personalul de escortă, un exemplar fiind pus la dispoziţia transportatorului aerian în vederea ţinerii evidenţei prevăzute anterior.
Legiutorul definește patru nivele ale comportamentului pasagerului turbulent pentru a caracteriza un incident aflat în desfăşurare. În funcţie de gravitatea situaţiei, personalul de sol poate să anticipeze răspunsul echipajului de cabină şi să stabilească ce tip de reacţie poate fi utilizată la sol. Nivelele de ameninţare asociate comportamentului anterior menţionat sunt următoarele:
- Nivel 1 - comportament indisciplinat, inclusiv comportament suspect sau verbal ameninţător;
- Nivel 2 - comportament abuziv fizic;
- Nivel 3 - comportament care pune în pericol viaţa unei persoane;
- Nivel 4 - tentativa sau reuşita de a pătrunde în cabina de pilotaj.
În ceea ce priveşte tratamentul aplicat pasagerilor turbulenţi, transportatorul aerian trebuie:
- să elaboreze o politică proprie;
- să dezvolte proceduri detaliate pentru gestionarea incidentelor din timpul zborului sau la sosire;
- să dispună, la bordul aeronavei, de dispozitive de restrângere a libertăţii de mişcare;
- să definească responsabilităţi clare pentru membrii echipajului;
- să dezvolte proceduri pentru echipajul de cabină, de comunicare cu pasagerii turbulenţi de o manieră care să îi descurajeze pe cei din urmă în a comite abateri suplimentare. Acest lucru poate fi obţinut prin emiterea unor notificări scrise adresate pasagerilor turbulenţi - documentele trebuie să se afle la bordul aeronavei;
- să aibă un sistem de comunicare între personalul de la sol şi echipaj, cu privire la un eveniment perturbator la bord, care să includă un protocol cu privire la echipamentele de comunicare, limbajul şi terminologia folosite;
- să aibă un program de pregătire iniţială şi recurentă, care să includă şi modul de utilizare a dispozitivelor de restrângere a libertăţii de mişcare;
- să aibă un sistem de identificare a categoriilor de evenimente perturbatoare şi a acţiunilor de răspuns la acestea;
- să aibă un sistem de raportare care să includă un raport privind evenimentele perturbatoare produse de pasageri, care să existe la bordul aeronavei şi care să fie pus la dispoziţia transportatorului aerian şi a autorităţilor relevante.
Transportorii aerieni desemnează o persoană responsabilă de întreaga problematică a pasagerilor turbulenţi, inclusiv investigarea tuturor incidentelor legate de pasageri turbulenţi, care trebuie să colecteze informaţiile relevante în stabilirea unor evoluţii ce ar putea conduce la modificări în politica transportatorului aerian. Transportatorii aerieni menţin statistici precise şi actualizate în mod regulat cu privire la incidentele legate de pasagerii turbulenţi şi înaintează aceste informaţii către Autoritatea Aeronautică Civilă Română, pentru fiecare an, până la data de 15 ianuarie a anului următor.
Transportatorii aerieni menţin şi consultă lista de pasageri turbulenţi în scopul luării măsurilor corespunzătoare atunci când un pasager ce se află pe această listă alege să călătorească pe calea aerului. Transportatorul aerian va informa orice pasager al cărui nume se află pe lista de pasageri turbulenţi, precizând dacă acesta este sub incidenţa unei interdicţii de călătorie cu respectivul transportator aerian.
Pentru a consulta dispoziții din sfera managementului acțiunilor de răspuns la actele de intervenție ilicită, click AICI