Legea privind energia eoliană offshore a fost oficializată!


View access
Public
Alias
legea-privind-energia-eoliana-offshore-a-fost-oficializata
Captcha
captcha
Category (main)
Created by alias
Disable comments
disable_comments
Displaying parameters
display_params
ID
1103
Version information
item_screen
JImages
jimages
JUrls
jurls
Language
All
Language associations
lang_assocs
Layout parameters
layout_params
Layout selection
layout_selection
META data
{"robots":null,"xreference":"","author":"","rights":""}
Notify owner
notify_owner
Notify subscibers
notify_subscribers
Permissions
perms
Publish down (date)
0000-00-00 00:00:00
Publish up (date)
2024-05-13 03:40:28
SEO configuration
seoconf
Timezone info
timezone_info
Versions
versions
Publish changes
vstate

Legea nr. 121 din 30 aprilie 2024 privind energia eoliană offshore a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 421 din 8 mai 2024 și reglementează cadrul general necesar implementării în România a proiectelor de producere a energiei electrice din resurse eoliene offshore.

Potrivit actului normativ, implementarea proiectelor de producere a energiei electrice din resurse eoliene offshore se realizează cu respectarea principiului nediscriminării, în condiții de concurență loială, şi cu respectarea principiului de prevenire şi controlul integrat al poluării prin utilizarea celor mai bune tehnici disponibile pentru activitățile cu impact semnificativ asupra mediului.

Pentru operaționalizarea investițiilor în energia eoliană offshore, Ministerul Energiei va demara, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a legii, un studiu de specialitate în baza căruia va fi pregătită procedura de concesiune și activitățile de explorare, construcție a centralelor electrice eoliene offshore și exploatare a acestora. Printre altele, studiul va determina perimetrele maritime pe care Ministerul Energiei le va concesiona, ținând cont de: potențialul eolian al acestora, posibilitățile de evacuare a energiei electrice eoliene offshore, precum și de restricțiile impuse de Planul de amenajare a spațiului maritim, inclusiv cele în materie de protejare a biodiversității și mediului înconjurător. În baza studiului, până la data de 30 iunie 2025, Guvernul va aproba perimetrele eoliene offshore și actele subsecvente de punere în aplicare a legii, urmând apoi ca Ministerul Energiei să inițieze o procedură competitivă de atribuire a contractelor de concesiune.

Perimetrele eoliene offshore se determină în funcție de potențialul eolian al acestora, de condițiile generale pentru utilizările şi activitățile viitoare în apele maritime incluse în planul de amenajare a spațiului maritim, precum şi de restricțiile impuse de apărarea securității naționale, a ordinii şi a sănătății publice, rezultate ca urmare a consultării entităților reprezentate în Comitetul de amenajare a spațiului maritim. Ministerul Energiei consultă Ministerul Afacerilor Externe cu privire la limitele exterioare ale perimetrelor concesionabile.

În vederea stabilirii perimetrelor concesionabile, Ministerul Energiei solicită date şi informații entităților reprezentate în Comitetul de amenajare a spațiului maritim, care au obligația să răspundă în termen de maximum 15 zile de la solicitare.

În procesul de aprobare a perimetrelor eoliene offshore se ține cont de amplasamentul perimetrelor petroliere offshore. Activitatea de exploatare a energiei eoliene offshore urmează a fi efectuată fără a aduce atingere operațiunilor petroliere offshore şi drepturilor conferite titularilor de permise de prospecțiune offshore şi de acorduri petroliere offshore.

Activitățile specifice de explorare a perimetrului eolian offshore, respectiv de exploatare a acestui perimetru prin construirea şi exploatarea centralelor electrice eoliene offshore se realizează de către persoane juridice, române sau străine, în condițiile prezentei legi şi numai în cadrul unor perimetre eoliene offshore concesionate în acest scop de către Ministerul Energiei.

Pentru a participa la procedura competitivă de atribuire a concesiunii, solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiții de eligibilitate:

  • are personalitate juridică şi este legal constituit în conformitate cu legislația specifică din statul membru a cărui naționalitate o deține; în cazul persoanelor juridice de altă naționalitate, acestea au obligația de a avea înființată, la data depunerii ofertei, o filială pe teritoriul României, care trebuie să aibă calitatea de titular al drepturilor şi obligațiilor care decurg din contractul de concesiune;
  • nu este în incapacitate de plată sau în stare de insolvență;
  • nu este în lichidare, activitățile sale nu sunt sub administrare judiciară, nu face obiectul unui concordat preventiv, mandat ad-hoc sau al altui acord încheiat cu creditorii şi nu are activitatea suspendată;
  • şi-a îndeplinit la zi obligațiile de plată a impozitelor, taxelor şi contribuțiilor de asigurări sociale către bugetele componente ale bugetului consolidat, în România sau în țara în care are sediul profesional;
  • solicitantul sau reprezentantul legal nu a fost condamnat prin hotărâre definitivă a unei instanțe judecătorești pentru o infracțiune de corupție, de serviciu, de fals ori contra securității naționale, comisă cu intenție, în cazul în care nu a intervenit reabilitarea;
  • nu este subiectul unei decizii de recuperare a unui ajutor de stat/de minimis emise de către Comisia Europeană, Consiliul Concurenței ori alt furnizor de ajutor de stat sau, în cazul în care a făcut obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanța integral recuperată, în cazul solicitanților care solicită şi schemă de sprijin;
  • nu este întreprindere în dificultate;
  • solicitantul sau reprezentantul legal nu face obiectul unor sancțiuni internaționale.

Nu în ultimul rând, menționăm că legea va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I.

 

Pentru mai multe detalii, accesați Legea nr. 121 din 30 aprilie 2024!