Verificarea tehnică a vehiculelor feroviare


     Ordinul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii nr. 2.010 din 13 noiembrie 2023 pentru aprobarea Normelor privind verificarea tehnică a vehiculelor feroviare care circulă pe căile ferate din România a fost publicat în Monitorul Oficial al României nr. 1071 din 28 noiembrie 2023. Așadar, verificarea tehnică a unui vehicul feroviar este acţiunea prin care se atestă îndeplinirea condiţiilor de siguranţă pentru deplasarea pe căile ferate din România. Deţinătorul vehiculului feroviar are obligaţia să asigure condiţii corespunzătoare pentru efectuarea verificării tehnice, cu respectarea normelor de securitate şi sănătate a muncii. Cu ocazia verificării tehnice a vehiculului feroviar, dacă este cazul, se pot introduce limitări sau restricţii pentru circulaţia pe căile ferate din România.

      În cazuri justificate, pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor de siguranţă se pot efectua încercări pe infrastructura feroviară sau în laboratoarele Autorităţii Feroviare Române - AFER, denumită în continuare AFER, amploarea şi conţinutul acestora fiind stabilite de reprezentantul AFER responsabil cu efectuarea verificării tehnice a vehiculului feroviar. Verificarea tehnică a vehiculelor feroviare, în înţelesul prezentei norme, se efectuează de către structura de inspecţie tehnică din cadrul AFER.

     Ca urmare a verificării tehnice a unui vehicul feroviar şi a declarării acestuia ca „APT“ din punct de vedere tehnic, AFER eliberează autorizaţia tehnică a vehiculului feroviar.

     Prin căile ferate din România se înţelege infrastructura feroviară publică şi privată deschisă circulaţiei publice, precum şi liniile ferate industriale racordate la aceasta, indiferent de forma de proprietate a acestora.

     Prin deţinător de vehicul feroviar, în sensul prezentelor norme, se înţelege persoana fizică sau juridică care, fiind proprietarul unui vehicul sau având dreptul de a-l utiliza, exploatează vehiculul ca mijloc de transport şi este înregistrată ca atare în registrul european al vehiculelor sau, după caz, în registrul de material rulant.

     Art. 7 din norme prevede ca autorizaţia tehnică a vehiculului feroviar, denumită în continuare autorizaţie, să se acorde la cerere solicitantului care îndeplineşte, cumulativ, următoarele cerinţe:

  1. face dovada deţinerii vehiculului feroviar pentru care solicită verificarea tehnică;
  2. asigură efectuarea reviziilor tehnice periodice şi a reviziilor/reparaţiilor planificate la vehiculul feroviar, la termenele stabilite, cu agenţi economici autorizaţi ca furnizori feroviari de către AFER sau certificaţi pentru funcţia de întreţinere de către o autoritate competentă la nivel naţional sau dintr-un stat membru al UE, conform reglementărilor şi normelor tehnice specifice în vigoare, după caz;
  3. deţine un proces-verbal de constatare tehnică din care reiese că vehiculul feroviar este declarat „APT“ din punct de vedere tehnic, fapt constatat în urma unei verificări tehnice efectuate de către AFER;
  4. face dovada achitării contravalorii tarifului aferent prestaţiilor efectuate de către AFER în vederea verificării tehnice a vehiculului feroviar şi eliberării autorizaţiei.

     Pentru obţinerea unei autorizaţii în cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c), d), g) şi h), precum şi la art. 5 alin. (2) din norme, solicitantul trebuie să îndeplinească cerinţele de la lit. a), c) şi d) de mai sus.

     Pentru verificarea tehnică a unui vehicul feroviar prevăzută la art. 7 alin. (1) lit. c) din norme, în vederea obţinerii unei autorizaţii, solicitantul trebuie să depună la AFER un dosar cu următoarele documente:

  1. cererea pentru obţinerea autorizaţiei;
  2. copia actului doveditor al dreptului de deţinere pentru vehiculul feroviar respectiv. În cazuri excepţionale, când nu există documente doveditoare ale dreptului de deţinere, se admite „declaraţia pe propria răspundere“ a solicitantului, însoţită de fişa mijlocului fix;
  3. copia documentelor care atestă efectuarea ultimei revizii tehnice periodice şi a ultimei revizii/reparaţii planificate a vehiculului feroviar efectuate conform reglementărilor specifice în vigoare;
  4. dovada achitării contravalorii tarifului aferent prestaţiilor efectuate de către AFER în vederea verificării tehnice a vehiculului feroviar şi eliberării autorizaţiei.

     La cerere, solicitantul va pune la dispoziţia AFER, pentru verificarea conformităţii, documentele în original, precum şi cartea tehnică a vehiculului feroviar.  Pentru verificarea tehnică a unui vehicul feroviar în cazurile prevăzute la art. 5 alin. (1) lit. c), d), g) şi h) din norme, dosarul trebuie să conţină documentele prevăzute la lit. a), b) şi d) de mai sus.

     În termen de maximum 15 zile de la acceptarea dosarului, AFER efectuează verificarea tehnică a vehiculului feroviar pentru care s-a solicitat obţinerea autorizaţiei. Data şi ora efectuării verificării tehnice a vehiculului feroviar sunt stabilite de către reprezentantul AFER de comun acord cu solicitantul.

     Rezultatele verificării tehnice efectuate se consemnează într-un proces-verbal de constatare tehnică, întocmit de reprezentantul AFER şi luat la cunoştinţă de reprezentantul solicitantului, care va cuprinde cel puţin următoarele date:

a) data şi locul efectuării verificării tehnice;

b) felul, tipul şi numărul de înregistrare/identificare ale vehiculului feroviar verificat;

c) numele constructorului şi anul construcţiei/modernizării vehiculului feroviar verificat;

d) numele deţinătorului vehiculului feroviar verificat;

e) seria, numărul şi termenul de valabilitate ale agrementului tehnic feroviar, după caz;

f) data efectuării ultimei revizii tehnice periodice şi a ultimei revizii/reparaţii planificate, respectiv denumirea furnizorului feroviar care le-a efectuat, după caz;

g) activitatea pentru care se solicită emiterea autorizaţiei;

h) secţia de circulaţie pe care vehiculul se va deplasa;

i) rezultatele verificării stării tehnice a vehiculului feroviar referitoare la starea ansamblurilor, subansamblurilor sau componentelor de siguranţă a circulaţiei (aparate de rulare, aparate de frânare, aparate de tracţiune-ciocnire-legare, sistem de alimentare cu energie electrică, sistem de semnalizare, de control şi de comandă, gabarit, rază minimă a curbelor pe care se poate înscrie în circulaţie, sistem de comunicare radio şi altele asemenea);

j) lipsurile şi degradările ansamblurilor, subansamblurilor sau componentelor care influenţează siguranţa circulaţiei;

k) dacă, pentru verificarea îndeplinirii condiţiilor de siguranţă, se impune sau nu se impune efectuarea de încercări pe infrastructura feroviară sau în laboratoarele AFER. În caz afirmativ, se vor menţiona amploarea şi conţinutul acestora;

l) concluziile verificării stării tehnice a vehiculului feroviar, respectiv:

(i) vehiculul feroviar este „APT“ din punct de vedere tehnic, cu menţionarea eventualelor limitări sau restricţii tehnice ale acestuia faţă de parametrii proiectaţi, pentru deplasarea în condiţii de siguranţă a circulaţiei, precum şi dacă acesta poate circula autopropulsat;

(ii) vehiculul feroviar este „INAPT“ din punct de vedere tehnic, cu menţionarea neconformităţilor constatate şi care împiedică deplasarea în condiţii de siguranţă a circulaţiei;

m) termenul de eliminare a neconformităţilor, care nu va fi mai mare de 60 de zile de la data întocmirii procesului-verbal de constatare tehnică, cu excepţia cazului menţionat la lit. l);

n) numele, prenumele şi semnătura reprezentantului AFER şi ale reprezentantului solicitantului, respectiv, după caz, ale operatorului economic împuternicit.

Detalii despre reluarea procesului de verificare, precum și despre valabilitatea autorizației tehnice a vehiculului feroviar – disponibile AICI