Procedura de acordare a amânării la plată
- Detalii
- Andreea CTCE
- Economie
- Accesări: 946
Procedura de anulare a unor obligaţii bugetare, emisă de Autoritatea Națonală de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilități Publice și aprobată prin Ordinul nr. 568 din 4 octombrie 2024, a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 1011 din 9 octombrie 2024. Prezenta procedură se aplică pentru obligaţiile bugetare administrate de Autoritatea Naţională de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice (A.N.R.S.C.). Prin obligaţii bugetare administrate de A.N.R.S.C. se înţelege obligaţiile bugetare reprezentând:
- contribuţia de 0,12%/0,2% stabilită prin declaraţii sau note de control, conform prevederilor Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice nr. 79/2017 privind modalitatea de achitare şi cuantumul contribuţiei datorate la bugetul Autorităţii Naţionale de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice - A.N.R.S.C., cu modificările ulterioare, precum şi obligaţiile bugetare accesorii aferente acestora;
- obligaţiile bugetare reprezentând tarife de menţinere/ monitorizare licenţe/autorizaţii, precum şi obligaţiile bugetare accesorii aferente acestora.
Prin obligaţii bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv se înţelege:
- obligaţii bugetare pentru care s-a împlinit scadenţa sau termenul de plată până la 31 august 2024 inclusiv. Sunt considerate obligaţii bugetare principale restante şi obligaţiile bugetare principale datorate de debitorul aflat în insolvenţă pentru care s-a împlinit scadenţa până la data de 31 august 2024 inclusiv, independent de existenţa unui tabel de creanţe sau a unui program de plată a creanţelor. Pentru debitorii aflaţi în procedura insolvenţei, administratorii speciali/judiciari sunt obligaţi să solicite acordul creditorilor, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, pentru accesarea facilităţilor fiscale şi respectarea prevederilor art. I-XVIII de către debitorul insolvent;
- obligaţii bugetare principale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 august 2024 inclusiv, stabilite prin note de control emise de către A.N.R.S.C. sau prin declaraţii privind contribuţia datorată bugetului A.N.R.S.C., depuse cu întârziere de către contribuabil, în perioada cuprinsă între 1 septembrie 2024 şi data depunerii cererii de anulare a accesoriilor inclusiv;
- diferenţele de obligaţii bugetare principale declarate suplimentar de debitori prin declaraţie rectificativă, prin care se corectează obligaţiile bugetare principale cu scadenţe anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv;
- diferenţele de obligaţii bugetare principale stabilite prin note de control comunicate până la data de 31 august 2024 inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a împlinit termenul de plată prevăzut la art. 156 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumit în continuare Codul de procedură fiscală;
- alte obligaţii de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa A.N.R.S.C. în vederea recuperării, la data de 31 august 2024 inclusiv.
În baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanţelor bugetare şi a deficitului bugetar general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, cu modificările şi completările ulterioare, A.N.R.S.C. acordă următoarele facilităţi bugetare:
- amânarea la plată a unor obligaţii bugetare, reprezentate de dobânzi şi penalităţi de întârziere;
- anularea unor obligaţii bugetare, reprezentate de dobânzi şi penalităţi de întârziere.
Obligaţiile bugetare reprezentate de dobânzi şi penalităţi de întârziere care pot face obiectul facilităţilor bugetare prevăzute mai sus sunt cele aferente obligaţiilor bugetare principale restante la 31 august 2024 inclusiv, astfel cum sunt definite la art. 1 alin. (4) din procedură.
Debitorii îşi pot exprima intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024, cu modificările şi completările ulterioare, prin depunerea unei notificări, conform modelului prevăzut în anexa nr. 1 la prezenta procedură, astfel:
- la registratura A.N.R.S.C.;
- prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire.
După primirea notificării, A.N.R.S.C. procedează la:
- analiza îndeplinirii de către debitor a obligaţiilor declarative până la respectiva dată. În cazul în care se constată că debitorul nu şi-a îndeplinit obligaţiile declarative, A.N.R.S.C. îl îndrumă potrivit art. 7 din Codul de procedură fiscală;
- efectuarea stingerilor, compensărilor şi oricăror alte operaţiuni necesare în vederea stabilirii cu certitudine a obligaţiilor bugetare ce constituie condiţie pentru acordarea facilităţii fiscale potrivit art. II-V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024, cu modificările şi completările ulterioare.
După depunerea notificării, în termen de cel mult 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, A.N.R.S.C., prin structurile abilitate, emite şi comunică debitorului „Situaţia privind declaraţiile/facturile şi încasările“, care se eliberează pe baza datelor existente în evidenţa A.N.R.S.C. În cazul existenţei unor neconcordanţe între sumele înscrise în „Situaţia privind declaraţiile/facturile şi încasările“ şi evidenţa contabilă proprie a debitorului, A.N.R.S.C. are obligaţia de a clarifica aceste neconcordanţe referitoare la obligaţiile bugetare ce constituie condiţie pentru acordarea facilităţii fiscale sau la cele care pot fi anulate, potrivit art. II-V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024, cu modificările şi completările ulterioare.
În cazul în care nu sunt solicitate clarificări ale neconcordanţelor în termen de 3 (trei) zile lucrătoare de la primirea „Situaţiei privind declaraţiile/facturile şi încasările“, A.N.R.S.C. emite Decizia de amânare la plată a unor obligaţii bugetare prevăzută în anexa nr. 2 la procedură, precum şi adresa de sistare temporară, totală sau parţială, a executării silite adresată instituţiilor de credit la care debitorul are deschise conturile bancare şi/sau terţilor popriţi care deţin/datorează sume de bani debitorului ori, după caz, înştiinţarea de respingere a notificării prevăzută în anexa nr. 3 la procedură, dacă debitorul nu se încadrează în niciuna dintre ipotezele reglementate de prevederile art. II-V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2024, cu modificările şi completările ulterioare.
Notificarea va cuprinde cel puţin următoarele elemente:
- datele de identificare ale debitorului: denumirea/numele şi prenumele acestuia, a/ale reprezentantului legal/reprezentantului fiscal/împuternicitului, dacă este cazul, domiciliul fiscal, codul de identificare fiscală, numărul de telefon/fax al acestora, adresa de e-mail, inclusiv datele de identificare pentru sediile secundare înregistrate fiscal, potrivit legii;
- obiectul notificării, respectiv intenţia de a beneficia de anularea unor obligaţii bugetare prevăzute la art. 2 alin. (2) din procedură, cu precizarea exactă a prevederilor legale în care debitorul consideră că se încadrează;
- data şi semnătura debitorului/reprezentantului legal/ reprezentantului fiscal/împuternicitului.
De la data emiterii deciziei de amânare la plată, pentru obligaţiile bugetare care fac obiectul amânării la plată:
- nu începe sau se suspendă, după caz, procedura de executare silită;
- nu se efectuează stingerea până la data soluţionării cererii de anulare a unor obligaţii bugetare sau până la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, în cazul în care debitorul nu depune cerere de anulare a unor obligaţii bugetare.
Reglementări în materia procedurii de acordare a anulării unor obligații bugetare, cuprinse în Procedura aprobată prin Ordinul nr. 568/2024, disponibile AICI