Legea nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic – modificări și completări


     Guvernul României a adoptat Ordonanța de urgență nr. 38 din 23 aprilie 2024 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, actul fiind publicat în Monitorul Oficial al României nr. 388 din 25 aprilie 2024.

     La rândul ei, Legea nr. 111 din 21 aprilie 2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic se regăsește publicată în Monitorul Oficial nr. 402 din 27 aprilie 2022 și își produce efectele începând cu 1.01.2024. Prin derogare de la prevederile Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, prezenta lege reglementează modul în care persoanele fizice pot desfăşura activităţi casnice în schimbul unei remuneraţii acordate sub formă de tichete de activităţi casnice.

     Articolul 2 din lege, așa cum a fost modificat de către legiutor, prevede semnificațiile următorilor termeni şi expresii:

  1. activitate casnică - activitatea ocazională, necalificată, desfăşurată de un prestator casnic în gospodăria beneficiarului casnic, la domiciliul prestatorului casnic sau în alt loc necesar desfăşurării acesteia; activitatea casnică nu este efectuată în scop comercial şi nu se efectuează în beneficiul unor terţi;
  2. prestator casnic - persoană fizică ce poate desfăşura activităţi casnice în una sau mai multe gospodării, în schimbul unei remuneraţii acordate exclusiv sub formă de tichete de activităţi casnice, în condiţiile prezentei legi;
  3. beneficiar casnic - persoana fizică în folosul căreia prestatorul casnic desfăşoară activităţi casnice;
  4. tichet de activităţi casnice - bon valoric destinat remunerării activităţilor casnice desfăşurate de către prestatorul casnic;
  5. gospodărie - totalitatea bunurilor imobile constând în clădirile cu destinaţie de locuinţă, anexele, curţile şi grădinile aferente acestora, precum şi bunurile mobile utilizate în prestarea activităţilor casnice.

     Prestator casnic poate fi şi îngrijitorul informal, definit la art. 6 lit. ş) din Legea asistenţei sociale nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care nu este membru al familiei beneficiarului casnic, astfel cum este definită la art. 6 alin. (1) lit. b) din Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune, cu modificările şi completările ulterioare, şi care nu are încheiat un contract pentru îngrijire informală cu serviciul public de asistenţă socială, potrivit dispoziţiilor art. 13 din Legea nr. 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

     Lista activităţilor casnice definite la lit. a) de mai sus se poate modifica şi completa anual sau ori de câte ori se impune de către Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale, la propunerea Agenţiei Naţionale pentru Ocuparea Forţei de Muncă şi/sau la solicitarea părţilor interesate, după caz, prin ordin al ministrului muncii şi solidarităţii sociale, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

     Prestatorul casnic nu poate fi un membru al familiei beneficiarului casnic. Beneficiarul casnic şi prestatorul casnic convin asupra activităţilor, a numărului de ore sau a volumului de muncă şi asupra plăţii aferente activităţii casnice. Plata prestatorului casnic se face conform dispoziţiilor prezentei legi, exclusiv cu tichete de activităţi casnice.

     Prestatorului casnic îi revin următoarele obligaţii:

  1. de a realiza activităţile casnice pentru care este remunerat, conform înţelegerii cu beneficiarul casnic;
  2. de a nu transmite unor terţe persoane date sau informaţii de care a luat cunoştinţă în timpul desfăşurării activităţilor casnice;
  3. de a informa beneficiarul casnic, prin orice mijloc de comunicare, în timp util, în situaţia în care nu poate respecta programul de desfăşurare a activităţilor casnice, stabilit de comun acord cu beneficiarul casnic;
  4. de a utiliza adecvat ustensilele şi/sau aparatele necesare realizării activităţii casnice proprii sau puse la dispoziţie de către beneficiarul casnic;
  5. să semneze, în rubrica corespunzătoare din tichetul de activităţi casnice, că a fost informat cu privire la drepturile şi obligaţiile pe care le are potrivit prezentei legi.

     Beneficiarul casnic are următoarele drepturi:

  1. să stabilească verbal cu prestatorul casnic activităţile casnice şi programul de desfăşurare a acestora, anterior începerii acestora;
  2. să verifice modul de îndeplinire a activităţilor de către prestatorul casnic;
  3. să utilizeze tichetele de activităţi casnice acordate de angajatorul prevăzut la art. 11 alin. (1) din prezenta lege, pentru şi în folosul propriu.

     Beneficiarului casnic îi revin următoarele obligaţii:

a) să asigure condiţii corespunzătoare de desfăşurare a activităţilor casnice;

b) să achiziţioneze tichetele de activităţi casnice;

c) să folosească tichetele de activităţi casnice ca singura formă de retribuire pentru activităţile casnice prestate;

c^1) să efectueze plata conform înţelegerii cu prestatorul casnic şi potrivit dispoziţiilor prezentei legi;

d) să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale prestatorului casnic;

e) să informeze prin orice mijloc de comunicare prestatorul casnic, în timp util, în situaţia în care modifică programul de desfăşurare a activităţii stabilit de comun acord cu prestatorul casnic;

f) să informeze prestatorul casnic cu privire la utilizarea adecvată a ustensilelor şi/sau aparatelor, în situaţia în care le pune la dispoziţia acestuia în vederea realizării activităţilor casnice;

g) să completeze tichetele de activităţi casnice pe suport hârtie cu data acordării acestora, numele şi prenumele prestatorului casnic şi codul numeric personal al acestuia, precum şi cu data la care au fost prestate activităţile casnice remunerate;

h) să completeze tichetele de activităţi casnice pe suport hârtie cu datele sale personale cu privire la nume, prenume şi cod numeric personal;

i) să îl informeze pe prestatorul casnic cu privire la drepturile şi obligaţiile acestuia, potrivit dispoziţiilor prezentei legi;

j) să semneze, în rubrica corespunzătoare din tichetul de activităţi casnice, că este de acord cu drepturile şi obligaţiile pe care le are potrivit prezentei legi.

     Beneficiarul casnic îşi asumă răspunderea pentru corectitudinea şi veridicitatea datelor şi informaţiilor completate pe tichetele de activităţi casnice pe suport hârtie, potrivit lit. g) şi h).

     Conform art. 8 din lege, Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă emite tichetele de activităţi casnice în format electronic, la solicitarea beneficiarului casnic, sau în format fizic, pe suport hârtie, la solicitarea agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă. Sumele ridicate în numerar în vederea achitării valorii nete a tichetelor de activităţi casnice preschimbate de către prestatorii casnici se pot păstra în casieriile agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă, peste limita plafonului de casă, pe o perioadă de maximum 5 zile lucrătoare de la data ridicării în casieriile agenţiilor pentru ocuparea forţei de muncă, peste limita plafonului de casă stabilit de către unităţile Trezoreriei Statului pentru acestea, potrivit prevederilor art. 5 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 146/2002 privind formarea şi utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

     Legiutorul introduce un nou articol care dispune ca sumele reprezentând contravaloarea netă a tichetelor de activităţi casnice necesar a fi preschimbate de către prestatorii casnici în luna curentă, estimate de către unităţile furnizorului de serviciu universal pe baza contravalorii nete a tichetelor de activităţi casnice preschimbate de către prestatorii casnici în luna anterioară, să se vireze de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă în a căror rază teritorială se găsesc sediile unităţilor furnizorului de serviciu universal în prima zi a lunii în care trebuie plătite în conturile distincte de disponibil, care nu sunt purtătoare de dobânzi, deschise în acest scop de către furnizorul de serviciu universal la instituţiile de credit.

     Totodată, sumele ridicate în numerar de către unităţile furnizorului de serviciu universal în vederea achitării valorii nete a tichetelor de activităţi casnice preschimbate de către prestatorii casnici se pot păstra în casieriile unităţilor furnizorului de serviciu universal, peste limita plafonului de casă, pe o perioadă de maximum 5 zile lucrătoare de la data ridicării. Sumele rămase neutilizate în conturile prevăzute anterior după plata valorii nete a tichetelor de activităţi casnice preschimbate de către prestatorii casnici se restituie de către furnizorul de servicii universal în conturile distincte de disponibil deschise în acest scop la unităţile teritoriale ale Trezoreriei Statului de către agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă, până la data de 29 a ultimei luni a trimestrului în care trebuiau plătite.

Reglementările cuprinse în forma consolidată la zi a Legii nr. 111/2022 privind reglementarea activităţii prestatorului casnic, după modificările și completările aduse de Ordonanța de urgență nr. 38/2024, disponibile AICI