Aplicarea coeficienților de ierarhizare pentru funcția de specialist I – O hotărâre prealabilă cu impact asupra salarizării personalului militar


     În contextul persistării unor divergențe de interpretare în practica instanțelor cu privire la salarizarea personalului militar și civil încadrat în funcții similare, Înalta Curte de Casație și Justiție a intervenit cu Decizia nr. 128 din 7 aprilie 2025, publicată în Monitorul Oficial nr. 523 din 4 iunie 2025, menită să aducă clarificări de principiu privind aplicarea coeficienților de ierarhizare pentru funcția de specialist I (consilier juridic) din structurile militarizate.

     Decizia a fost pronunțată ca urmare a conexării a trei sesizări formulate de instanțe din Arad, Iași și Constanța, în procese în care reclamanții – ofițeri specialiști I – au solicitat recalcularea drepturilor salariale în baza coeficientului de ierarhizare de 4,70, corespunzător gradului de colonel, și nu a celui de 4,40, aferent locotenent-colonelului.

     În contextul aplicării dispozițiilor din Legea-cadru nr. 153/2017, întrebarea care se pune ar fi: Ce coeficient de ierarhizare este aplicabil pentru funcția de specialist I (consilier juridic) în sistemul militar?

     Înalta Curte de Casație și Justiție a analizat o întreagă succesiune legislativă, incluzând:

     Toate acestea au generat, în lipsa unei tranziții coerente și clare, incertitudini privind măsura în care drepturile salariale pot fi determinate prin raportare la funcția efectiv ocupată și gradul militar asociat acesteia.

     În motivare, Înalta Curte a reținut că, la data de 31 decembrie 2009, coeficientul de 4,70 era asociat funcției de ofițer specialist I cu gradul de colonel (conform Legii nr. 138/1999). Această asociere nu a fost ulterior în mod expres eliminată de legislațiile subsecvente. Astfel, aplicarea art. 39 alin. (1) din Legea nr. 153/2017 impune salarizarea personalului prin raportare la nivelul de salarizare pentru funcții similare, valabil la momentul de referință.

     În concluzie, coeficientul de 4,70 rămâne aplicabil în cazul funcției de ofițer specialist I prevăzute cu gradul de colonel, dacă aceasta este funcția efectiv ocupată.

     Această hotărâre are un efect unificator și obligatoriu pentru instanțele din România, în temeiul art. 521 alin. (3) din Codul de procedură civilă, fiind relevantă pentru personalul militar aflat în funcții echivalente, autoritățile angajatoare (ISU, IJJ, MAI etc.), precum și în structurile contencioase ale tribunalelor și curților de apel.

     Ca și concluzie, Decizia nr. 128/2025 reconfirmă un principiu esențial: drepturile salariale trebuie corelate nu doar cu denumirea funcției, ci cu nivelul real de responsabilitate și gradul militar corespunzător. Ignorarea acestui principiu a dus, în practică, la inechități salariale între cadre care desfășurau activități similare, dar erau încadrate diferit. Prin urmare, hotărârea oferă o bază solidă pentru revendicarea diferențelor salariale în instanță, retroactiv, de către personalul încadrat în situații similare.

Textul integral al Deciziei Î.C.C.J. nr. 128 din 7 aprilie 2025 referitoare la dezlegarea chestiunii de drept privind aplicarea coeficienților de ierarhizare pentru stabilirea drepturilor salariale corespunzătoare funcţiei de specialist I, disponibil AICI