Directiva Omnibus - transpusă în legislația națională
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Actualitate
- Accesări: 2546
Sâmbătă, 28 mai 2022, a intrat în vigoare un act normativ care transpune dispozițiile Directivei 2019/2161, cunoscută și sub numele de „Directiva Omnibus”, având drept scop alinierea aplicării normelor contractuale specifice consumatorilor în întreaga Uniune Europeană, sporirea transparenței pe piața online, aplicarea sancțiunilor într-o manieră consecventă, precum și îmbunătățirea drepturilor consumatorilor.
Ordonanța de urgență nr. 58 din 28 aprilie 2022 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul protecției consumatorilor a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 456 din 2022.
În preambulul actului normativ, se precizează că numeroși consumatori achiziționează produse oferite de piața online, încheind astfel un contract cu aceasta, însă, în realitate, aceștia cumpără de la un furnizor terț înregistrat pe piața online care nu este profesionist. În consecință, consumatorii pot crede în mod eronat că au de-a face cu comercianți profesioniști și că beneficiază, prin urmare, de drepturile consumatorilor.
De asemenea, se mai menționează că prevederile au aplicabilitate și în ceea ce privește protecția consumatorilor la serviciile digitale pentru care consumatorii nu plătesc, însă oferă date cu caracter personal, cum ar fi: stocarea în cloud, platformele de comunicare socială și conturile de e-mail.
Ordonanța de urgență modifică semnificativ trei acte normative esențiale din domeniul protecției consumatorului:
- Legea nr. nr. 193 din 6 noiembrie 2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesioniști și consumatori;
- Legea nr. 363 din 21 decembrie 2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor;
- Ordonanța de urgență nr. 34 din 4 iunie 2014 privind drepturile consumatorilor în cadrul contractelor încheiate cu profesioniștii.
Printre modificările importante aduse de ordonanța de transpunere a Directivei Omnibus legii privind clauzele abuzive se numără și cea referitoare la faptul că acțiunea de constatare a existenței clauzelor abuzive devine imprescriptibilă, prin derogare de la normele cuprinse în Codul civil ce guvernează prescripția.
Tot potrivit noii reglementări, instanțele de judecată au obligația să examineze din oficiu caracterul abuziv al unei clauze contractuale și să nu o aplice dacă se dovedește că este abuzivă, cu excepția situației în care consumatorul se opune și solicită aplicarea clauzei.
Mai mult, ordonanța stabilește că instanța de executare poate examina, în cadrul contestației la executare, caracterul abuziv al unei clauze cuprinse în contractul încheiat între profesionist și consumator. În această situație, contestația la executare este imprescriptibilă.
Pragul minim al amenzii contravenționale aplicabile în cazul încălcării interdicției de a stipula clauze abuzive în contractele cu consumatorii se majorează de la 200 de lei la 20.000 de lei, iar pragul maxim, de la 1.000 de lei la 100.000 de lei.
Cu privire la combaterea practicilor comerciale incorecte, actul normativ reglementează situația produselor cu dublu standard de calitate. Atunci când un bun comercializat în România ca fiind identic cu un bun comercializat în alte state membre ale Uniunii Europene, are compoziție sau caracteristici semnificativ diferite, justificată de factori legitimi și obiectivi, comercianții au obligația de a informa consumatorii cu privire la această situație.
Așadar, sunt introduse obligații de transparență sporită față de consumatori în legătură cu afișarea de recenzii, note, comentarii sau clasamente de orice fel din partea altor consumatori care au utilizat produsele sau serviciile comercializate.
De asemenea, ordonanța impune informarea consumatorului cu privire la parametrii care stau la baza afișării cu prioritate a unor produse sau servicii în istoricul de căutare, respectiv de ce anumite produse sau servicii sunt plasate cu prioritate în rezultatul căutării.
Se introduc noi prevederi cu privire la contractele încheiate pe piețele online și privind furnizarea de conținut digital:
- operatorii economici trebuie să respecte cerințe suplimentare de informare specifice pentru contractele încheiate pe piețele online;
- condițiile în care consumatorul pierde dreptul de retragere, în cazul contractelor de furnizare de conținut digital, sunt particularizate.
În plus, OUG nr. 58/2022 instituie cazierul comercial în care vor fi consemnați operatorii economici sancționați pentru încălcările repetate ale drepturilor consumatorilor.
În completarea măsurilor adoptate prin OUG nr. 58/2022, Executivul a adoptat și o hotărâre de Guvern, al cărei termen de intrare în vigoare este tot 28 mai 2022.
Este vorba despre Hotărârea nr. 686 din 25 mai 2022 pentru modificarea și completarea Hotărârii Guvernului nr. 947/2000 privind modalitatea de indicare a prețurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare, publicată în Monitorul Oficial nr. 520 din 26 mai 2022.
Prin acest act normativ, cei care comercializează produse vor fi obligați să afișeze, în anunțul de reducere, care a fost prețul anterior aplicat înaintea reducerii de preț, dar nu orice preț anterior - cel mai scăzut practicat în ultimele 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț anunțate.
În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.
Vânzătorul indică într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat perioada în care prețul anterior a fost aplicat. Deosebit de important e că aceste prevederi se vor aplica și în outleturi.
Cu toate că aceste prevederi au intrat deja în vigoare, amenzile prevăzute de hotărâre vor intra în vigoare abia după zece zile de la publicarea actului normativ în Monitorul Oficial.