Școala din spital: Dreptul la educație continuă pentru copiii internați
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 185

Începând cu 18 iunie 2025, România beneficiază de un cadru legal clar privind organizarea și funcționarea „Școlii din spital”, prin Ordinul nr. 4.026/1.632/2025 pentru aprobarea Metodologiei-cadru privind înfiinţarea "Şcolii din spital", precum şi a Metodologiei-cadru privind organizarea şi funcţionarea "Şcolii din spital", emis de Ministerul Educației și Cercetării și Ministerul Sănătății. Astfel, se consolidează accesul la educație pentru elevii care, din motive medicale, nu pot frecventa cursurile într-un cadru școlar obișnuit, asigurând astfel egalitate de șanse și continuitate în învățare.
Pentru copiii care se confruntă cu boli cronice, tratamente medicale prelungite sau spitalizări frecvente, continuitatea educațională devine o provocare. Soluția juridică constă în instituționalizarea unei forme de învățământ adaptat în interiorul unităților sanitare, care să ofere sprijin educațional, psihologic și social, chiar și în condiții de boală.
Potrivit metodologiei, există două modalități principale de înființare:
- în cadrul instituțiilor de învățământ superior de stat care includ facultăți de medicină, cu subordonare directă față de universitate;
- ca unitate de învățământ preuniversitar acreditată, fie cu personalitate juridică, fie ca structură arondată unei alte școli existente.
Potrivit alin. (2) al art. 11 din metodologia-cadru, documentaţia prin care se poate manifesta voinţa instituţiilor de învăţământ superior, care au în structură facultăţi de medicină, de a deveni organizaţie furnizoare de educaţie de tipul „Şcoala din spital“ se materializează prin:
- hotărâre a senatului universitar privind intenţia de a înfiinţa unităţi de învăţământ preuniversitar de tipul „Şcoala din spital“ în subordinea/structura instituţiei de învăţământ superior;
- cererea de declanşare a procedurii de evaluare externă, în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie;
- raportul de evaluare internă, care cuprinde: actele privind persoana juridică iniţiatoare, respectiv actele care atestă dobândirea personalităţii juridice, actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice, certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice, oferta educaţională, care să conţină activităţi educative, acordul profesorilor ce vor preda/dovada apartenenţei la Corpul naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“, memoriu prin care se argumentează oportunitatea înfiinţării, avizat de inspectoratul şcolar judeţean.
Documentaţia pentru înfiinţarea structurii „Şcoala din spital“, depusă de unităţile de învăţământ acreditate, cuprinde:
- cererea de declanşare a procedurii de evaluare externă, în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie;
- raportul de evaluare internă, care cuprinde: actele privind persoana juridică iniţiatoare, actele care atestă dobândirea personalităţii juridice, actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice, certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice, oferta educaţională care să conţină activităţi educative, acordul profesorilor ce vor preda/dovada apartenenţei la Corpul naţional al profesorilor pentru „Şcoala din spital“, memoriu prin care se argumentează oportunitatea înfiinţării, avizat de inspectoratul şcolar judeţean.
În vederea obţinerii acreditării, raportul de evaluare internă trebuie să cuprindă următoarele:
- cererea de declanşare a procedurii de acreditare;
- actul de înfiinţare a unităţii de învăţământ preuniversitar;
- dovezi ale încadrării cu personal didactic calificat (plan de încadrare, revisal, contract de muncă);
- dovezi privind resursele didactice utilizate.
Pe baza documentaţiei primite, ARACIP desemnează un evaluator extern, dintre evaluatorii externi specializaţi pentru evaluarea unităţilor de învăţământ de tipul „Şcoala din spital“, care realizează vizita de evaluare externă. Evaluarea externă privind acordarea acreditării se va realiza pe baza standardelor specifice „Şcolii din spital“, prevăzute în secţiunea a 2-a.
Statul român transformă dreptul la educație al copiilor internați într-o obligație concretă, oferind mecanisme administrative, financiare și pedagogice pentru funcționarea școlii în spital. Înființarea „Școlii din spital” nu mai este o excepție, ci o realitate juridică implementabilă, garantată prin lege și sprijinită prin politici educaționale și sanitare integrate.
Pentru a consulta dispozițiile referitoare la standardele specifice de calitate în „Şcoala din spital“, CLICK aici