Registrul agricol 2025-2029
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 615

Registrul agricol este o verigă esențială în lanțul administrativ al comunităților rurale, oferind o evidență detaliată a resurselor agricole, a modului de utilizare a terenurilor, a efectivelor de animale și a activităților economice agricole. Astfel, normele tehnice privind completarea registrului agricol pentru perioada 2025-2029, aprobate prin Ordinul nr. 51/348/59/765/285/14.633/678/2025, au fost publicate în Monitorul Oficial nr. 482 din 23 mai 2025.
Registrul agricol constituie documentul oficial de evidenţă primară unitară, în care se înscriu date cu privire la gospodăriile populaţiei şi la societăţile/asociaţiile agricole, precum şi la orice alte persoane fizice şi/sau entităţi juridice care au teren în proprietate/folosinţă şi/sau animale, şi anume:
- componenţa gospodăriei/exploataţiei agricole fără personalitate juridică;
- terenurile aflate în proprietate sau în folosinţă, identificate pe parcele, pe categorii de folosinţă, intravilan/extravilan;
- terenurile agricole aflate în folosinţă şi modul de deţinere a respectivelor suprafeţe agricole;
- modul de utilizare a suprafeţelor agricole, respectiv: suprafaţa arabilă cultivată cu principalele culturi, suprafeţele de teren necultivat, ogoarele, suprafaţa cultivată în sere, solare şi alte spaţii protejate, suprafaţa utilizată pentru culturi succesive în câmp, culturi intercalate, culturi modificate genetic pe raza judeţului/municipiului/oraşului/comunei/localităţii componente/sectorului şi suprafaţa cultivată cu legume şi cartofi în grădinile familiale, numărul pomilor răzleţi, suprafaţa plantaţiilor pomicole şi numărul pomilor, alte plantaţii pomicole aflate în teren agricol, viile, pepinierele viticole şi hameiştile, suprafeţele efectiv irigate în câmp;
- animalele domestice şi/sau animalele sălbatice crescute în captivitate, respectiv: situaţia la începutul semestrului, evoluţia efectivelor de animale în cursul anului aflate în proprietatea gospodăriilor/exploataţiilor agricole fără personalitate juridică, cu domiciliul în judeţ/municipiu/oraş/comună/localitate componentă/sector, şi/sau în proprietatea entităţilor cu personalitate juridică, care au activitate pe raza judeţului/municipiului/oraşului/comunei/localităţii componente/sectorului;
- echipamentele, utilajele şi instalaţiile/agregatele pentru agricultură şi silvicultură, mijloacele de transport cu tracţiune animală şi mecanică existente la începutul anului;
- aplicarea îngrăşămintelor, amendamentelor şi produselor de protecţia plantelor, utilizarea îngrăşămintelor chimice la principalele culturi;
- clădirile existente la începutul anului pe raza judeţului/municipiului/oraşului/comunei/localităţii componente/sectorului;
- atestatele de producător şi carnetele de comercializare eliberate/vizate;
- menţiuni cu privire la sesizările/cererile pentru deschiderea procedurilor succesorale înaintate notarilor publici;
- înregistrări privind exercitarea dreptului de preempţiune;
- înregistrări privind contractele de arendare;
- înregistrări privind contractele de concesiune/închiriere;
- alte menţiuni.
Registrul agricol asigură baza de date pentru satisfacerea unor solicitări ale cetăţenilor, cum ar fi:
- eliberarea documentelor doveditoare referitoare la deţinerea parcelelor agricole, a animalelor şi a păsărilor;
- eliberarea/vizarea atestatelor de producător şi eliberarea carnetelor de comercializare, în vederea valorificării de către producătorii agricoli, persoane fizice, a produselor agricole proprii şi de exercitare a comerţului cu aceste produse;
- eliberarea adeverinţelor privind calitatea de producător agricol, în cazul celor care nu desfăşoară activitate economică pentru care se eliberează documentele prevăzute la lit. b);
- starea materială pentru situaţii de asistenţă/protecţie socială, pentru obţinerea unor beneficii/servicii sociale;
- alte cazuri prevăzute de reglementările legale în vigoare.
Perioadele în care persoanele fizice şi juridice au obligaţia să declare datele pentru înscrierea în registrul agricol sunt cele prevăzute la art. 11 din Ordonanţa Guvernului nr. 28/2008. În cazul în care persoanele fizice sau cele juridice nu fac declaraţiile la aceste termenele, se consideră că nu au intervenit niciun fel de modificări, fapt pentru care în registrul agricol se reportează din oficiu datele din anul precedent, cu menţiunea "report din oficiu" la rubrica "semnătura declarantului".
Modelul declaraţiei privind înregistrarea/modificarea datelor în registrul agricol este prevăzut în anexa nr. 1 la normele tehnice. De asemenea, modelul notei de constatare întocmite de către persoanele responsabile cu completarea şi ţinerea la zi a registrului agricol cu prilejul verificărilor privind situaţia reală este prevăzut în anexa nr. 2 la normele tehnice.
Completarea registrului agricol nu este o simplă formalitate – este o obligație legală cu impact administrativ, economic și fiscal. Prin aplicarea normelor adoptate în 2025, România face un pas important spre modernizarea sistemului agricol și responsabilizarea tuturor actorilor implicați.
Reglementări suplimentare în materia completării registrului agricol, disponibile AICI