„Ora de fotbal” devine disciplină opțională în învățământul primar
- Detalii
- Andreea CTCE
- Sănătate
- Accesări: 623

Ministerul Educației și Cercetării a oficializat, prin Ordinul nr. 4.442 din 30 iunie 2025 privind aprobarea programelor şcolare pentru discipline opţionale din oferta naţională, parte a curriculumului la decizia elevului din oferta şcolii - "Ora de fotbal", clasa pregătitoare, clasa I şi clasa a II-a, învăţământul primar, şi "Ora de fotbal", clasele a III-a şi a IV-a, învăţământul primar, publicat în Monitorul Oficial nr. 634 bis din 7 iulie 2025, introducerea programei școlare pentru disciplina opțională „Ora de fotbal”. Ea este destinată elevilor din ciclul primar, de la clasa pregătitoare până la clasa a IV-a. Noua disciplină face parte din curriculumul la decizia elevului (CDȘ), în categoria Educație fizică, sport și sănătate.
Această inițiativă legislativă aduce în prim-plan rolul educației fizice timpurii, îmbinată cu valori morale și sociale, având un cadru pedagogic clar, structurat pe competențe și evaluare echitabilă.
Potrivit dispozițiilor Legii învățământului preuniversitar nr. 198 din 4 iulie 2023, publicate în Monitorul Oficial nr. 613 din 5 iulie 2023, unitățile de învățământ pot oferi discipline opționale dezvoltate pe baza nevoilor elevilor și resurselor locale, în cadrul curriculumului la decizia școlii. „Ora de fotbal” se înscrie în această categorie, fiind susținută metodologic de o programă aprobată oficial. Ordinul 4.442/2025 vine să armonizeze prevederile legislative cu cerințele actuale de formare integrală a copilului, propunând o abordare educațională prin mișcare, disciplină, colaborare și fair-play.
Programa „Ora de fotbal” este construită în jurul dezvoltării de competențe generale și specifice, în acord cu vârsta și particularitățile psihomotorii ale copiilor între 6 și 10 ani. Aceasta include formarea deprinderilor motrice de bază (viteza, coordonarea, forța, rezistența), cunoașterea și aplicarea regulilor de igienă, echipament și comportament sportive, însușirea limbajului specific jocului de fotbal, dar mai ales manifestarea unui comportament de fair-play în competiții și relații de grup. Mai mult, conținuturile curriculare sunt structurate progresiv pe cicluri de vârstă, punând accent pe jocuri pregătitoare, tehnici de bază (lovire, pasare, protejare, șut), tactici de echipă, respectarea regulilor și aplicarea lor în contexte de concurs.
Practica constantă a fotbalului nu aduce doar îmbunătățiri fizice, ci contribuie la creșterea tonusului muscular și postural, reducerea riscului de obezitate infantile, îmbunătățirea gândirii strategice și a concentrării, dezvoltarea spiritului de echipă, a comunicării și a conduitei morale, precum și transferul valorilor în alte discipline școlare și în viața de zi cu zi. Toate aceste beneficii justifică includerea sa în oferta educațională, cu scopul declarat de formare a unei personalități echilibrate, sănătoase și cooperante.
Evaluarea în cadrul disciplinei este preponderent formativă și continuă, cu accent pe progresul individual. Pentru clasele I–IV, sunt prevăzute probe practice obligatorii:
- pase, conducerea mingii, șuturi, joc bilateral 6x6;
- criterii: corectitudinea execuției, viteza și cursivitatea, colaborarea în echipă;
- punctaj convertit în calificative (FB – I) în funcție de bareme stabilite.
Documentul include o versiune simplificată și clară a regulamentului jocului de fotbal pentru copii:
- teren de 40x20 m, poartă de 3x2 m, minge nr. 4;
- 6 jucători/echipă (5 + portar), înlocuiri nelimitate;
- două reprize de câte 10 minute, pauză de 5 minute;
- nu există ofsaid; lovituri, repuneri și penalizări adaptate vârstei;
- sancțiuni: avertismente, eliminări temporare, reguli de fair-play impuse.
Aceste norme sunt formulate pentru a crea un cadru organizat, dar relaxat, care să permită învățarea prin joc și competiție prietenoasă.
Fiecare lecție este o creație pedagogică, profesorul având libertatea de a adapta conținutul la particularitățile clasei, de a utiliza jocurile ca mijloc principal de predare, de a pune accent pe organizarea jocurilor bilaterale, în proporție de minimum 50%, dar și de a integra evaluarea alternativă: autoevaluare, perechi, observație. Această abordare susține dezvoltarea individuală și socială, într-un mediu în care respectul, cooperarea și bucuria mișcării sunt esențiale.
Prin reglementarea detaliată a programei „Ora de fotbal”, Ministerul Educației oferă un instrument valoros pentru educația sănătoasă, integrată și atractivă a copiilor din ciclul primar. Este un exemplu de bună practică în care legislația, pedagogia și nevoile reale ale copilului se întâlnesc într-un program coerent, accesibil și motivant.
Reglementările cuprinse în textul Anexelor aprobate prin Ordinul nr. 4.442/2025, disponibile AICI