Digitalizare și control în sistemul medical penitenciar: RUCM devine obligatoriu


     Administrația Natională a Penitenciarelor a emis Ordinul nr. 223 din 30 iunie 2025 pentru aprobarea Procedurii privind întocmirea Registrului unic al cabinetelor medicale şi emiterea certificatelor de înregistrare în Registrul unic al cabinetelor medicale din subordinea Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor. Actul normativ se regăsește publicat în Monitorul Oficial nr. 617 din 1 iulie 2025.

     Potrivit art. 1 din procedură, cabinetele medicale care aparţin sistemului administraţiei penitenciare se înregistrează în Registrul unic al cabinetelor medicale, denumit în continuare RUCM, înfiinţat la nivelul Direcţiei de supraveghere medicală din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor. Direcţia de supraveghere medicală din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor organizează, administrează şi asigură funcţionarea RUCM, în format tabelar electronic (Excel).

     Certificatul de înregistrare în RUCM este emis ca urmare a înregistrării cabinetelor medicale în RUCM, acesta având o serie şi un număr unic, repartizat fiecărui cabinet medical din arondarea penitenciarelor-spital coordonatoare din cadrul sistemului administraţiei penitenciare. Certificatul de înregistrare în RUCM se întocmeşte în două exemplare, din care un exemplar se păstrează de Direcţia de supraveghere medicală din cadrul Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor, iar un exemplar se înmânează unităţii penitenciare spitaliceşti.

     Înregistrarea în RUCM se efectuează prin completarea următoarelor câmpuri:

  1. serie - reprezentată de abrevierea Direcţiei de supraveghere medicală - DSM ANP;
  2. număr de ordine al penitenciarului-spital - un număr compus din 2 cifre pentru fiecare penitenciar-spital coordonator;
  3. denumirea penitenciarului-spital coordonator;
  4. adresa penitenciarului-spital coordonator;
  5. număr de ordine al unităţii în care îşi desfăşoară activitatea cabinetele medicale ca structură exterioară a penitenciarului-spital - reprezentat de un număr compus din 2 cifre desemnat pentru fiecare structură exterioară aflată în arondarea penitenciarelor-spital coordonatoare, conform structurii organizatorice avizate de Ministerul Sănătăţii şi aprobate de Ministerul Justiţiei;
  6. specialitatea cabinetului medical - reprezentată de denumirea şi specialitatea acestuia;
  7. codificarea specialităţii cabinetului medical - reprezentată de o cifră de la 1 la 4 desemnată fiecărei specialităţi, 1 fiind pentru medicina de familie, 2 fiind pentru medicina dentară, 3 fiind pentru psihiatrie, 4 fiind pentru obstetrică-ginecologie şi alte specialităţi medicale;
  8. adresa unităţii unde se desfăşoară activitatea cabinetului medical.

     În urma înregistrării în RUCM, Serviciul metodologie, organizare, coordonare şi evaluare a activităţii medicale, denumit în continuare SMOCEAM, din cadrul Direcţiei de supraveghere medicală, emite certificatul de înregistrare în RUCM. Certificatele de înregistrare în RUCM se emit pentru unitatea penitenciară spitalicească care are personalitate juridică şi asigură coordonarea cabinetelor medicale, precum şi reprezentarea acestora în faţa terţilor.

     Certificatul de înregistrare în RUCM conţine următoarele date:

  1. serie - abrevierea Direcţiei de supraveghere medicală - DSM ANP;
  2. număr - primele două cifre fiind numărul de ordine din RUCM al penitenciarului-spital coordonator, următoarele două cifre fiind 02, reprezentând structurile exterioare, aşa cum acestea sunt prevăzute în structura organizatorică a penitenciarelor-spital;
  3. denumirea şi adresa penitenciarului-spital coordonator;
  4. date privind cabinetele medicale arondate penitenciarului-spital coordonator - unitatea în care se desfăşoară activitatea cabinetului medical, adresa acesteia, precum şi specialitatea cabinetului;
  5. data emiterii.

     Noua procedură asigură un cadru clar și unitar pentru evidența cabinetelor medicale din sistemul penitenciar, cu accent pe trasabilitate, actualizare constantă și reprezentare instituțională corectă. Este un pas necesar pentru profesionalizarea și standardizarea serviciilor medicale oferite persoanelor private de libertate.

Dispoziții legate de emiterea unui nou certificat de înregistrare în RUCM, cuprinse în textul Procedurii aprobate prin Ordinul nr. 223/2025, disponibile AICI