Încetarea calității de membru al Comisiei pentru Soluţionarea Contestaţiilor în Domeniul Patrimoniului Cultural Imobil
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 1346
Ordinul Ministerului Culturii nr. 3.077 din 6 iunie 2023 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru Soluţionarea Contestaţiilor în Domeniul Patrimoniului Cultural Imobil a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 562 din 22 iunie 2023. Prezentul regulament stabileşte modul de organizare şi de funcţionare a Comisiei pentru Soluţionarea Contestaţiilor în Domeniul Patrimoniului Cultural Imobil. Comisia pentru Soluţionarea Contestaţiilor în Domeniul Patrimoniului Cultural Imobil, denumită în continuare Comisia, funcţionează ca organism de specialitate, fără personalitate juridică, pe lângă Ministerul Culturii, denumit în continuare Ministerul.
Membrii Comisiei sunt numiţi prin ordin al ministrului culturii, pentru un mandat de 2 ani, care poate fi reînnoit consecutiv o singură dată. Prin ordin se desemnează şi secretarul Comisiei şi supleanţii acestuia, din cadrul direcţiei de specialitate în domeniul protejării patrimoniului cultural din Minister, denumită în continuare direcţia de specialitate.
În cazul în care există incompatibilităţi, conflicte de interese sau alte motive care pot afecta integritatea şi imparţialitatea membrilor, aceştia vor informa secretarul Comisiei şi nu vor participa la respectiva şedinţă. Pentru evitarea conflictelor de interese, pe perioada exercitării mandatului, membrii comisiei nu vor participa la analizarea/soluţionarea contestaţiilor, atunci când se află în una dintre următoarele situaţii:
- sunt soţ/soţie, rude sau afini, până la gradul al IV-lea inclusiv, cu persoana care a formulat contestaţia;
- contestaţia supusă analizei vizează documente la a căror pregătire, elaborare sau verificare a participat sau participă aceştia, soţul ori soţia sau rudele sau afinii, de până la gradul al IV-lea inclusiv;
- au avut în ultimii 2 ani sau au o relaţie contractuală, în desfăşurare, inclusiv un raport de serviciu, cu persoana care a formulat contestaţia sau cu persoane fizice ori juridice care au calitatea de elaborator, comanditar sau beneficiar al respectivelor documente care fac obiectul contestării.
În cazul în care, pe parcursul şedinţei, un membru constată faptul că se află în una dintre situaţiile prevăzute mai sus, acesta se retrage din şedinţă, iar secretarul Comisiei menţionează acest fapt în procesul-verbal de şedinţă.
În scopul cunoaşterii şi asumării angajamentelor prevăzute în prezentul regulament, membrii Comisiei semnează, până cel târziu la prima şedinţă la care participă, Declaraţia privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea, potrivit modelului cuprins în anexa nr. 1 la regulament. Nedepunerea declaraţiei atrage revocarea mandatului de membru al Comisiei.
Potrivit art. 8 din regulament, calitatea de membru al Comisiei încetează în următoarele cazuri:
- la încheierea mandatului;
- la renunţarea din proprie iniţiativă la mandat, comunicată în scris ministrului culturii;
- în cazul încălcării prevederilor prezentului regulament şi a Codului de conduită etică şi integritate al membrilor comisiilor de specialitate din domeniile patrimoniu cultural şi monumente de for public care funcţionează la nivelul Ministerului Culturii şi serviciilor publice deconcentrate ale acestuia;
- la constatarea nerespectării angajamentelor cuprinse în Declaraţia privind imparţialitatea, interesele şi confidenţialitatea;
- în cazul existenţei unor absenţe nemotivate, potrivit prevederilor prezentului regulament, respectiv absenţe la două şedinţe consecutive sau trei absenţe cumulate într-o perioadă de 12 luni;
- în cazul necompletării tuturor fişelor de vot sau în cazul netransmiterii acestora în termenul prevăzut la art. 15 alin. (6) din regulament, la două şedinţe la care a participat;
- în cazul neîndeplinirii obligaţiei prevăzute la art. 7 alin. (1) din regulament;
- la propunerea unor soluţii la contestaţii care încalcă prevederile legale, deşi respectivele prevederi i-au fost aduse la cunoştinţă;
- când, în urma unei hotărâri judecătoreşti definitive, este condamnat penal pentru una dintre faptele prevăzute şi sancţionate în legătură cu exercitarea profesiei;
- în cazul aplicării de sancţiuni disciplinare, conform legii;
- în alte situaţii prevăzute de lege;
- în cazul decesului.
Totodată, absenţele membrilor pot fi motivate doar în situaţii legate de starea acestora de sănătate, cu prezentarea unui înscris emis de personalul medical în acest sens, de evenimente familiale deosebite sau în situaţia delegării membrilor de către ministrul culturii pentru îndeplinirea unor obligaţii care nu permit participarea acestora la şedinţele Comisiei. Constatarea acestor situaţii este de competenţa secretarului Comisiei, situaţiile astfel constatate urmând a fi aduse la cunoştinţa ministrului culturii. Semnalarea situaţiilor poate fi făcută în scris ministrului culturii şi de către membrii Comisiei, precum şi de către orice persoană fizică sau juridică interesată.
Restul prevederilor cuprinse în textul Regulamentului de organizare şi funcţionare a Comisiei pentru Soluţionarea Contestaţiilor în Domeniul Patrimoniului Cultural Imobil, aprobat prin Ordinul nr. 3.077/2023 - AICI