Schimbări majore la obținerea cărților de identitate!
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 3451
Sâmbătă, 10 iunie 2023, a intrat în vigoare Legea nr. 162 din 31 mai 2023 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români, publicată în Monitorul Oficial nr. 496 din 7 iunie 2023.
Prin acest act normativ se modifică din nou regulile obținerii actelor de identitate astfel încât, pe de o parte, se stabilește că la aceeași adresă nu se mai pot înregistra mai mult de zece persoane (nici cu domiciliul, nici cu reședința). Pe de altă parte, cel care găzduiește o persoană ce n-are înscrisă în actul de identitate adresa la care locuiește de fapt este obligat, cu titlu de noutate, să meargă împreună cu respectiva persoană la evidența persoanelor, pentru a-și da consimțământul de a o lua în spațiu.
Potrivit noului act modificator, de la data realizării condițiilor tehnice pentru eliberarea cărții electronice de identitate, cererea pentru eliberarea cărții electronice de identitate se soluționează de către orice serviciu public comunitar de evidență a persoanelor, indiferent de locul de domiciliu sau de reședință al persoanei fizice.
Tot cu titlu de noutate, se stipulează că nu poate fi înscrisă în actul de identitate adresa de domiciliu dacă în RNEP sunt înregistrate mai mult de 10 persoane la adresa respectivă.
Limita nu se aplică însă, în cazul titularului unui drept locativ asupra imobilului situat la adresa membrilor familiei extinse.
Prin familie extinsă se înțelege titularul dreptului locativ, soțul/soția acestuia, rudele titularului dreptului locativ ori ale soțului/soției în linie dreaptă, precum și cele în linie colaterală până la al patrulea grad inclusiv.
Rămâne valabilă prevederea, potrivit căreia, pentru persoanele fizice care nu posedă act de identitate și sunt internate sau primite spre îngrijire ori găzduire în instituții de ocrotire/centre de servicii sociale sau în centre educative se eliberează acte de identitate în care se înscrie domiciliul sau reședință la adresa instituției ori centrului respectiv.
Noua lege stipulează și că, în situația persoanelor defavorizate care nu pot face dovada adresei de domiciliu, aceasta se înscrie în baza adeverinței eliberate de unitatea administrativ-teritorială, din care rezultă adresa la care se stabilește domiciliul.
Legea mai prevede reguli noi și pentru chiriașii români, dar și cu privire la proprietarii de apartamente care iau în gazdă alte persoane.
Reamintim că, potrivit OUG nr. 97 din 14 iulie 2005, mențiunea privind stabilirea reședinței se înscrie la cererea persoanei fizice care locuiește mai mult de 15 zile la adresa la care are locuința secundară.
Ca noutate însă, Legea nr. 162 din 31 mai 2023 prevede că persoana care găzduiește o altă persoană care nu are înscrisă în actul de identitate adresa la care locuiește efectiv după trecerea termenului de 15 zile are obligația de a se prezenta împreună cu aceasta la serviciul public comunitar de evidență a persoanelor de la locul unde este situat imobilul, în vederea exprimării consimțământului de primire în spațiu.
Așadar, gazdele vor fi obligate ca, la trecerea a 15 zile de la data la care chiriașul locuiește în casa lor, să-l însoțească la serviciul de evidență a persoanelor, pentru a-și da acordul cu privire la luarea acestuia în spațiu.
De la obligația de a-și schimba adresa din actul de identitate sunt exceptate:
- persoana care locuiește la o altă adresă decât cea de domiciliu, în interesul serviciului sau în scop turistic;
- persoana internată într-o unitate sanitară/medicală.
În cazul în care nu este respectată noua obligație, autoritățile pot aplica amenzi cuprinse între 75 și 150 de lei.
Pentru mai multe detalii, accesați forma consolidată a OUG nr. 97 din 14 iulie 2005!