Proiect OUG: modificări la Legea bonelor!


View access
Public
Alias
proiect-oug-modificari-la-legea-bonelor
Captcha
captcha
Category (main)
Created by alias
Disable comments
disable_comments
Displaying parameters
display_params
ID
503
Version information
item_screen
JImages
jimages
JUrls
jurls
Language
All
Language associations
lang_assocs
Layout parameters
layout_params
Layout selection
layout_selection
META data
{"robots":null,"xreference":"","author":"","rights":""}
Notify owner
notify_owner
Notify subscibers
notify_subscribers
Permissions
perms
Publish down (date)
0000-00-00 00:00:00
Publish up (date)
2021-11-15 07:32:23
SEO configuration
seoconf
Timezone info
timezone_info
Versions
versions
Publish changes
vstate

Potrivit unui proiect de ordonanță de urgență, aflat acum în dezbatere la Ministerul Muncii, pe lângă contractele de prestări servicii, părinții vor putea încheia cu bonele și contracte de muncă.

Cu alte cuvinte, părinții vor deveni angajatori, cu toate obligațiile care decurg din această calitate.

Dacă în momentul de față se pot încheia doar contracte de prestări servicii, s-ar putea ca lucrurile să se schimbe, pe viitor.  Astfel, părinții ar avea șansa de a deveni angajatorii bonelor, dar desigur că aceasta facilitate va impune o serie de măsuri.

Concret, părintele care angajează o bonă va trebui să dețină o serie de acte, pe care le va păstra, pentru a putea face, în orice moment, dovada angajării.

Reamintim că, în prezent, poate exercita profesia de bonă orice persoană fizică dacă îndeplinește următoarele condiții:

  1. este cetățean român sau străin cu domiciliul/reședința, de regulă, în aceeași localitate cu domiciliul/reședința copilului;
  2. este cetățean străin cu drept de muncă în România și posedă un titlu oficial de calificare recunoscut sau echivalat pentru profesia de bonă;
  3. are capacitate deplină de exercițiu, în condițiile legii;
  4. este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei; îndeplinirea acestei condiții se dovedește cu certificat medical eliberat în condițiile legii;
  5. este aptă din punct de vedere psihologic; îndeplinirea acestei condiții se dovedește cu raportul de evaluare eliberat în condițiile legii;
  6. nu are antecedente penale, cu excepția faptelor săvârșite din culpă, dovedite prin certificat de cazier judiciar.

   În desfășurarea activității, bona îndeplinește, cel puțin, următoarele atribuții:

  • îngrijirea și supravegherea copilului;
  • hrănirea copilului;
  • acordarea primului ajutor în caz de îmbolnăvire/accidentare a copilului;
  • informarea reprezentantului legal al copilului cu privire la evoluția acestuia, precum și informarea de urgență a angajatorului referitor la apariția unor situații deosebite cu privire la copil;
  • însoțirea copilului la activități recreative, culturale, artistice, sportive și școlare proprii vârstei sau sprijinirea acestuia pentru desfășurarea unor asemenea activități, precum și realizarea de activități de educare și dezvoltare a deprinderilor de viață independentă;
  • alte atribuții convenite prin contract.

   Dacă va fi adoptată și publicată în Monitorul Oficial, ordonanța de urgență va modifica Legea nr. 167 din 16 decembrie 2014 privind exercitarea profesiei de bonă și va permite părinților să le facă ei înșiși contracte de muncă bonelor.

   Așadar, pe lângă cele două variante de lucru ale bonei pe care le prevede legea acum (angajată a unei firme sau lucrător independent - PFA), în Legea bonelor va mai apărea și a treia variantă de lucru: „furnizarea serviciilor în baza unui contract individual de muncă încheiat între bonă și o persoană fizică, părinte sau, după caz, reprezentantul legal al copilului”.

   Părintele-angajator va avea, potrivit proiectului, mai multe obligații, inclusiv în raport cu autoritățile.

   Fiecare părinte-angajator va trebui să țină acasă dosarul personal al bonei - dacă a avut mai multe, câte unul pentru fiecare. Reproducem în acest sens, prevederi din proiectul de act normativ: „(2) Dosarul personal al bonei cuprinde cel puțin următoarele documente:

a) contractul individual de muncă, actele adiționale și celelalte acte referitoare la modificarea, suspendarea și încetarea contractului individual de muncă, precum și orice alte documente care stau la baza completării registrului general de evidență a salariaților și care certifică legalitatea și corectitudinea acestora;

b) certificatul de calificare de nivel 3 obținut în conformitate cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 129/2000 privind formarea profesională a adulților aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 375/2002, republicată, diploma, certificatul sau alt titlu de bonă recunoscut sau echivalat conform prevederilor legale în vigoare;

c) cazierul judiciar;

d) adeverința medicală care atestă că este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea profesiei de bonă;

e) raportul de evaluare eliberat în condițiile legii, din care să reiasă că persoana este aptă din punct de vedere psihologic să exercite profesia de bonă;

f) adeverința emisă de Direcția generală de asistență socială și protecția copilului din județul/ sectorul municipiului București pe a cărui rază administrativ-teritorială are domiciliul/reședința bona și, după caz, copilul, privind dovada condiției prevăzute la art. 6 lit. f);

g) declarația pe propria răspundere privind dovada condiției prevăzute art. 6 lit. b);

h) certificat de integritate comportamentală.

(3) În situația în care contractul individual de muncă prevede prestarea serviciilor de îngrijire și supraveghere a copilului pe timpul zilei la domiciliul bonei, documentele prevăzute la alin. (2) se completează, dacă este cazul, cu următoarele documente:

a) adeverință medicală care să ateste îndeplinirea condiției prevăzute la art. 6 lit. c), d) și e) pentru persoanele cu care bona locuiește împreună;

b) declarația pe propria răspundere a persoanelor cu care bona locuiește împreună privind îndeplinirea condiției prevăzute la art. 6 lit. a)”.

   Părintele care nu va avea acest dosar, cu toate documentele precizate mai sus, pentru a-l prezenta inspectorilor muncii, la nevoie, va risca amenzi între 2.000-6.000 de lei.

   Mai mult decât atât, părinților le vor reveni și obligații privind Revisal - registrul de evidență a salariaților.

   Concret, părinții vor putea încheia contracte de muncă, însă trebuie subliniat faptul că  NU vor fi obligați să o facă, contractele de prestări servicii rămânând în continuare valabile și în vigoare.

   La acest moment însă, proiectul nu este în vigoare, așa că nu produce efecte, urmând a se vedea dacă va fi adoptat de Guvern.

   Propunerile, sugestiile și opiniile cu privire la acesta, pot fi transmise la adresa de e-mail: Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea. până pe data de 17.11.2021.

 

Forma proiectului de ordonanță de urgență poate fi consultată AICI.