Detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale – se modifică normele metodologice
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 1470
Pentru a stabili dacă o întreprindere exercită în mod efectiv activități semnificative, în statul membru de stabilire, altul decât România, sau dacă un salariat este detașat temporar pe teritoriul României, Inspecția Muncii, prin inspectoratele teritoriale de muncă, realizează o evaluare a tuturor elementelor faptice caracteristice unei detașări transnaționale.
Hotărârea nr. 654 din 16 iunie 2021, publicată în Monitorul nr. 611 din 18 iunie 2021 a adus modificări și completări Normelor metodologice privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale pe teritoriul României, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 337 din 18 mai 2017.
Întreprinderile au obligația de a transmite inspectoratului teritorial de muncă în a cărui rază teritorială urmează să se desfășoare activitatea o declarație privind detașarea transnațională a salariaților, al cărei model este prevăzut în anexa nr. 1, în limba română, cel târziu anterior începerii activității.
Menționăm că întreprinderea utilizatoare stabilită sau care își desfășoară activitatea pe teritoriul României are obligația de a informa agentul de muncă temporară care a pus la dispoziție salariatul, cu cel puțin 30 de zile înainte de începerea activității pe teritoriul respectivului stat, și de a notifica inspectoratul teritorial de muncă, cel târziu în ziua anterioară detașării salariatului pe teritoriul respectivului stat membru.
Notificarea privind prelungirea detașării, precum și orice modificare a elementelor acesteia se pot întocmi și transmite:
- în format letric, prin depunere directă sau transmitere prin servicii poștale sau curierat;
- în format electronic, prin serviciul de poștă electronică sau orice alte mijloace de comunicare prevăzute de lege;
- prin completarea on-line a unui formular, accesibil pe o platformă unică gestionată de Inspecția Muncii și inspectoratele teritoriale de muncă, respectând cerințele tehnice și de autentificare.
Modalitatea de întocmire și transmitere prevăzută la lit. c) se va aplica de la momentul realizării platformei tehnice necesară completării și gestionării datelor și informațiilor furnizate prin intermediul formularului on-line.
Inspectoratele teritoriale de muncă realizează evaluarea anuală a riscurilor cauzate de nerespectarea prevederilor legale privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale.
Criteriile în baza cărora se realizează evaluarea riscurilor, fără a fi limitative, astfel cum au fost completate prin Hotărârea nr. 654 din 16 iunie 2021, au în vedere:
- sectoarele de activitate în care au fost depistați lucrători detașați;
- angajatorii la care au fost depistați lucrători detașați;
- sesizările adresate Inspecției Muncii și inspectoratului teritorial de muncă de către lucrătorii detașați în/din România, cu privire la situațiile de nerespectare a prevederilor legale privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale;
- datele menționate în cuprinsul declarațiilor privind detașarea transnațională a salariaților comunicate inspectoratului teritorial de muncă;
- informațiile rezultate din analiza solicitărilor primite prin IMI;
- formularele A1 eliberate de autoritățile din statul de stabilire, în baza Regulamentului (CE) nr. 883/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 29 aprilie 2004 privind coordonarea sistemelor de securitate socială;
- identificarea lanțurilor de subcontractare;
- problemele identificate în anumite sectoare de activitate, ca urmare a controalelor precedente;
- antecedentele în materie de nerespectare a prevederilor legale privind detașarea salariaților în cadrul prestării de servicii transnaționale;
- orice alte surse de informare media cu care intră în contact sau care sunt aduse la cunoștința Inspecției Muncii și/sau inspectoratului teritorial de muncă.
Forma actualizată a Normelor metodologice se poate accesa AICI.