Acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 1021
Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor a emis Ordinul nr. 606 din 4 martie 2025 pentru aprobarea Ghidului de finanţare a Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană. Actul normativ se regăsește în Monitorul Oficial nr. 213 din 11 martie 2025.
Ghidul de finanțare constituie un suport informativ, având rolul de a furniza persoanelor interesate informaţii esenţiale privind derularea Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, denumit în continuare program. Totodată, scopul programului îl constituie facilitarea păstrării echilibrului ecologic şi a protecţiei mediului natural, urmărind utilizarea raţională a combustibilului solid din lemn, dezvoltarea durabilă şi incluzivă a zonei montane, precum şi reducerea poluării, prin înlocuirea dispozitivelor ineficiente şi poluante destinate încălzirii locuinţelor, utilizate de populaţie, cu unele mai eficiente, care îndeplinesc cerinţele europene privind emisiile de particule şi de noxe.
În cadrul sesiunii de înscriere, solicitantul UAT depune următoarele documente:
- cererea de înscriere, semnată de reprezentantul legal al solicitantului UAT sau de împuternicitul acestuia, cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE;
- actul administrativ prin care persoana împuternicită să semneze cererea de înscriere este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz;
- actul de identitate al reprezentantului legal sau, după caz, al împuternicitului solicitantului UAT, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de înscriere;
- hotărârea autorităţii deliberative a solicitantului UAT, din care rezultă acordul cu privire la participarea în cadrul programului.
Comisia de analiză constituită în cadrul AFM verifică cererea de înscriere şi îndeplinirea conformităţii documentelor prevăzute la art. 11 din ghid. AFM poate solicita clarificări, lămuriri, furnizare de date/informaţii sau documente. În termen de 10 zile de la data notificării solicitării, solicitantul UAT are posibilitatea de a clarifica/remedia situaţia constatată. Neprezentarea în termenul prevăzut anterior a documentelor/clarificărilor solicitate sau prezentarea de clarificări/ remedieri incomplete atrage respingerea cererii de înscriere.
Comitetul director al AFM avizează cererile de înscriere ale solicitanţilor UAT, precum şi sumele reprezentând finanţarea acordată de AFM şi le propune spre aprobare Comitetului de avizare. Comitetul director al AFM aprobă lista cererilor de înscriere respinse de Comisia de analiză. Comitetul de avizare adoptă hotărârea privind aprobarea cererilor de înscriere ale solicitanţilor UAT. Astfel, listele solicitanţilor UAT acceptaţi/respinşi se publică pe pagina de internet a AFM. Rezultatele procesului de analiză se comunică solicitanţilor UAT şi prin e-mail.
Solicitanţii UAT pot formula contestaţie împotriva deciziilor Comitetului director şi/sau a hotărârilor Comitetului de avizare în termen de 30 de zile de la data comunicării rezultatelor procesului de analiză a cererilor de înscriere conform art. 15 din ghid. Contestaţia se transmite AFM în termenul prevăzut mai sus.
Contestaţia va fi semnată cu semnătură electronică calificată a reprezentantului legal ori a împuternicitului solicitantului UAT şi va cuprinde următoarele elemente, sub sancţiunea respingerii ca inadmisibilă:
- atributele de identificare ale contestatarului;
- numele şi prenumele reprezentantului legal ori ale împuternicitului contestatarului, precum şi actul de împuternicire, după caz;
- numărul/codul unic de înregistrare a cererii de înscriere, după caz;
- obiectul contestaţiei;
- motivele de fapt şi de drept pe care se întemeiază.
Înscrierea solicitanţilor de finanţare în cadrul programului se efectuează în aplicaţia informatică, la o dată ulterioară publicării listei prevăzute la art. 17 alin. (5) din ghid, care va fi precizată în anunţul de deschidere a sesiunii de înscriere. Se pot înscrie în program solicitanţii de finanţare, persoane fizice, cu domiciliul în raza teritorială a UAT incluse în lista prevăzută la art. 17 alin. (5) din ghid, în limita sumelor prevăzute, cu titlu de finanţare, în contractul de delegare. Un solicitant de finanţare poate participa o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru un singur aparat pentru încălzirea locuinţei. Înscrierea solicitanţilor de finanţare se efectuează prin completarea unor câmpuri predefinite ale aplicaţiei informatice puse la dispoziţie pe pagina de internet a AFM.
După finalizarea sesiunii de înscriere în program, AFM transmite delegaţilor, electronic, lista solicitanţilor de finanţare, în vederea derulării procedurilor de analiză. AFM nu modifică informaţiile introduse de solicitanţii de finanţare în aplicaţia informatică la momentul înscrierii. Prin instrucţiuni/proceduri interne, UAT delegat care sesizează neconcordanţe în lista prevăzută mai sus poate să le accepte drept erori materiale şi să le consemneze la momentul transmiterii raportului de finalizare.
Nu sunt considerate erori materiale de natura celor prevăzute anterior acele neconcordanţe care afectează în integralitate numele şi/sau prenumele solicitantului de finanţare ori implică completări/modificări/înlocuiri ale codului numeric personal.
Documentele care atestă eligibilitatea şi care vor fi transmise de solicitantul de finanţare către delegat, ulterior înscrierii, conform procedurii şi termenelor stabilite la nivel de UAT, sunt următoarele:
- actul de identitate al solicitantului de finanţare, valabil la data depunerii cererii de finanţare la UAT delegat;
- cerere de finanţare;
- certificatul de atestare fiscală privind obligaţiile de plată către bugetul de stat, emis pe numele solicitantului de finanţare, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de finanţare la UAT delegat;
- certificatul de atestare fiscală privind impozitele şi taxele locale şi alte venituri ale bugetului local, emis pe numele solicitantului de finanţare de către autoritatea publică locală în a cărei rază teritorială îşi are domiciliul, în termen de valabilitate la data depunerii cererii de finanţare la UAT delegat;
- extras de carte funciară, nu mai vechi de 60 de zile la data depunerii cererii de finanţare la UAT delegat, din care să rezulte dreptul de proprietate al solicitantului de finanţare asupra imobilului;
- declaraţia pe propria răspundere a solicitantului de finanţare din care să reiasă că nu este condamnat pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă;
- acordul coproprietarilor privind participarea în cadrul programului, în situaţia în care imobilul este deţinut în coproprietate.
Textul integral al Ghidului de finanțare a Programului privind acordarea de sprijin în vederea achiziţionării de aparate pentru încălzirea locuinţelor, pentru localităţile din zona montană, disponibil AICI