Internaționalizarea sistemului de învățământ superior
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 886
Guvernul României a adoptat Hotărârea nr. 1.524 din 27 noiembrie 2024 pentru aprobarea cadrului strategic privind internaționalizarea sistemului de învățământ superior. Actul normativ a fost publicat vineri, în Monitorul Oficial nr. 1194 din 29 noiembrie 2024.
Potrivit acestuia, cadrul strategic privind internaționalizarea sistemului de învățământ superior reprezintă principalul instrument strategic pentru susținerea internaționalizării acestuia, în vederea creșterii calității educației și cercetării. Cadrul strategic indică prioritățile din domeniu, în acord cu prioritățile naționale, procesele internaționale și tratatele la care România este parte.
Cadrul strategic are în vedere o serie de tendințe de la nivel internațional și național, precum:
- internaționalizarea în învățământul superior este o tendință dominantă, reflectând interconectarea și interdependența crescândă între instituțiile de învățământ superior din întreaga lume. Instituțiile de învățământ superior își extind activitățile și colaborările în afara granițelor naționale, încurajând mobilitatea studenților, a cadrelor didactice și a cercetătorilor și stabilind parteneriate și rețele academice internaționale;
- internaționalizarea sistemului de învățământ superior este alimentată de o serie de factori, inclusiv globalizarea economică și culturală, avansul tehnologic și digitalizarea, cererea crescută pentru competențe și cunoștințe interculturale, precum și aspirația de a promova excelența și competitivitatea învățământului superior la nivel global;
- România se confruntă cu provocări și oportunități specifice în ceea ce privește internaționalizarea sistemului de învățământ superior, inclusiv nevoia de a-și consolida reputația și poziția în comunitatea academică internațională, de a atrage și de a reține talente și resurse umane calificate și de a contribui la dezvoltarea socioeconomică și culturală a țării prin intermediul educației și cercetării;
- impactul pandemiei de COVID-19 a accelerat semnificativ digitalizarea învățământului superior și a evidențiat nevoia de flexibilitate în procesele de internaționalizare a sistemului de învățământ superior. Instituțiile au fost nevoite să adopte rapid soluții tehnologice pentru a continua activitățile de predare, cercetare și colaborare internațională, punând un accent sporit pe mobilitatea virtuală și învățarea online. Aceasta a dus la dezvoltarea unor noi modele educaționale și la creșterea accesibilității programelor internaționale pentru un număr mai mare de studenți și cadre didactice;
- creșterea competiției globale în domeniul educațional impune instituțiilor de învățământ superior din România să inoveze și să se adapteze rapid la cerințele pieței educaționale internaționale. Într-o lume din ce în ce mai competitivă este esențial ca instituțiile de învățământ superior să își dezvolte capacitatea de a atrage și reține studenți și personal academic de top, să investească în programe de studii relevante și de înaltă calitate și să participe activ în rețele globale de cercetare și educație. Aceasta va contribui la îmbunătățirea poziției și reputației internaționale a instituțiilor de învățământ superior din România.
Potrivit noului act normativ, cadrul strategic privind internaționalizarea sistemului de învățământ superior din România are în vedere și o serie de rezultate ale internaționalizării, precum:
- îmbunătățirea calității educației și cercetării. Prin accesul la resurse și experiențe internaționale, instituțiile de învățământ superior pot să își îmbogățească programele de studii și de cercetare, să ofere studenților și personalului academic o perspectivă globală și să promoveze excelența în educație și cercetare prin colaborări internaționale și schimb de bune practici;
- transferul de cunoștințe și inovare, internaționalizarea sistemului de învățământ superior contribuind la creșterea relevanței și impactului social al activităților academice;
- sporirea competitivității instituțiilor de învățământ superior prin atragerea de studenți și personal academic talentat din întreaga lume. Prin promovarea diversității culturale și a experiențelor academice internaționale, instituțiile de învățământ superior devin destinații atractive pentru cei interesați de o educație și cercetare de calitate la nivel global. Aceasta contribuie la creșterea prestigiului și reputației instituțiilor de învățământ superior, consolidându-le poziția în clasamentele academice internaționale și atrăgând investiții și finanțări suplimentare pentru dezvoltare și inovare;
- dezvoltarea socioeconomică și culturală a țării. Prin promovarea mobilității studenților și personalului academic, România poate beneficia de transferul de cunoștințe și rezultate ale învățării, stimulând inovația, antreprenoriatul și dezvoltarea economică durabilă. De asemenea, atragerea studenților internaționali contribuie la diversificarea și îmbogățirea culturii academice și sociale, promovând dialogul intercultural și toleranța;
- asigurarea unei experiențe internaționale de învățare pentru un număr cât mai mare de studenți, în vederea dezvoltării lor profesionale și personale într-un context academic globalizat, inclusiv prin intensificarea activităților de „internaționalizare acasă“.
Nu în ultimul rând, cadrul strategic privind internaționalizarea sistemului de învățământ superior abordează comprehensiv următoarele componente ale mediului academic:
- curriculum prin pedagogii și rezultate ale învățării specifice contextului internațional, viziunii strategice, valorilor și misiunii asumate de instituția de învățământ superior;
- resurse umane suficiente, pregătite să își asume și să pună în aplicare viziunea de internaționalizare a instituțiilor de învățământ superior: personal didactic, administrativ, studenți, studenți-doctoranzi și cursanți, inclusiv mobilitatea acestora;
- infrastructură dedicată și servicii-suport dedicate studenților și personalului care accesează programe de mobilitate internațională și studenților internaționali care doresc să studieze/studiază în cadrul unui program de studiu universitar în România, respectiv personalului din străinătate aflat într-o mobilitate în România;
- cercetare, inovare și antreprenoriat.
Pentru mai multe detalii, accesați Hotărârea nr. 1.524 din 27 noiembrie 2024!