Educație financiară în școli!
- Detalii
- Andreea CTCE
- Economie
- Accesări: 1857
Deputații și-au exprimat marți votul favorabil pentru ca educația financiară să fie introdusă în școli. Este vorba despre un Proiect de lege disponibil spre a fi consultat AICI.
El prevede, mai exact, modificarea Legii educației nr. 1 din 5 ianuarie 2011. Aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 18 din 10 ianuarie 2011, producându-și efectele începând cu data de 9 februarie 2011. Prezenta lege asigură cadrul pentru exercitarea sub autoritatea statului român a dreptului fundamental la învăţătură pe tot parcursul vieţii. Legea reglementează structura, funcţiile, organizarea şi funcţionarea sistemului naţional de învăţământ de stat, particular şi confesional.
Legea are ca viziune promovarea unui învăţământ orientat pe valori, creativitate, capacităţi cognitive, capacităţi volitive şi capacităţi acţionale, cunoştinţe fundamentale şi cunoştinţe, competenţe şi abilităţi de utilitate directă, în profesie şi în societate. Misiunea asumată de lege este de formare, prin educaţie, a infrastructurii mentale a societăţii româneşti, în acord cu noile cerinţe, derivate din statutul României de ţară membră a Uniunii Europene şi din funcţionarea în contextul globalizării, şi de generare sustenabilă a unei resurse umane naţionale înalt competitive, capabilă să funcţioneze eficient în societatea actuală şi viitoare.
Idealul educaţional al şcolii româneşti constă în dezvoltarea liberă, integrală şi armonioasă a individualităţii umane, în formarea personalităţii autonome şi în asumarea unui sistem de valori care sunt necesare pentru împlinirea şi dezvoltarea personală, pentru dezvoltarea spiritului antreprenorial, pentru participarea cetăţenească activă în societate, pentru incluziune socială şi pentru angajare pe piaţa muncii.
Statul asigură cetăţenilor României drepturi egale de acces la toate nivelurile şi formele de învăţământ preuniversitar şi superior, precum şi la învăţarea pe tot parcursul vieţii, fără nicio formă de discriminare. Aceleaşi drepturi se asigură şi cetăţenilor celorlalte state membre ale Uniunii Europene, ai statelor aparţinând Spaţiului Economic European şi ai Confederaţiei Elveţiene. Drepturile sunt recunoscute în mod egal minorilor care solicită sau au dobândit o formă de protecţie în România, minorilor străini şi minorilor apatrizi a căror şedere pe teritoriul României este oficial recunoscută conform legii.
În România învăţământul constituie prioritate naţională.
Revenind la Proiectul de lege, legiutorul dorește modificarea lit. f) alin. 1 al art. 68 din Legea nr. 1/2011, introducând în Curriculumul naţional pentru învăţământul primar şi gimnazial, care se axează pe 8 domenii de competenţe-cheie care determină profilul de formare a elevului competențele antreprenoriale și financiare.
Totodată, Proiectul de lege vizează și art. 344 din același act normativ, care prevede că atribuţiile centrelor comunitare de învăţare permanentă la nivel local sunt următoarele:
a) realizează studii şi analize privind nevoia de educaţie şi formare profesională la nivel local;
b) elaborează planuri locale de intervenţie în domeniul educaţiei permanente;
c) oferă servicii educaţionale pentru copii, tineri şi adulţi prin:
- programe de tip remedial pentru dobândirea sau completarea competenţelor-cheie, inclusiv programe educaţionale de tip "A doua şansă" sau programe de tip "zone de educaţie prioritară" pentru tinerii şi adulţii care au părăsit timpuriu sistemul de educaţie ori care nu deţin o calificare profesională;
- programe pentru validarea rezultatelor învăţării nonformale şi informale;
- programe de dezvoltare a competenţelor profesionale pentru calificare/recalificare, reconversie profesională, perfecţionare, specializare şi iniţiere profesională;
- programe de educaţie antreprenorială;
- programe de dezvoltare personală sau de timp liber;
- organizarea de activităţi de promovare a participării la învăţarea permanentă a tuturor membrilor comunităţii;
d) oferă servicii de informare, orientare şi consiliere privind:
- accesul la programe de educaţie şi formare profesională;
- validarea rezultatelor învăţării nonformale şi informale;
- pregătirea în vederea ocupării unui loc de muncă;
e) oferă servicii de evaluare şi certificare a rezultatelor învăţării nonformale şi informale;
f) asigură accesul membrilor comunităţii la mijloace moderne de informare şi comunicare;
g) promovează parteneriatul cu mediul economic;
h) implementează instrumentele dezvoltate la nivel european, Europass şi Youthpass, paşaportul lingvistic, precum şi portofoliul de educaţie permanentă;
i) gestionează informaţii cu privire la participarea beneficiarilor la serviciile acestora.
Consultați întregul Proiect de lege pentru modificarea Legii educației naționale nr. 1/2011 - AICI