Recrutarea, formarea profesională şi evaluarea asistenţilor judecătorului
- Detalii
- Andreea CTCE
- Justiţie
- Accesări: 839
Consiliul Superior al Magistraturii - Secţia Pentru Judecători a emis Hotărârea nr. 1.189 din 28 mai 2024 pentru aprobarea Regulamentului privind recrutarea, formarea profesională şi evaluarea asistenţilor judecătorului, actul fiind publicat în Monitorul Oficial nr. 505 din 31 mai 2024.
Organizarea concursului pentru ocuparea posturilor vacante de asistent al judecătorului la instanţele judecătoreşti se aprobă de către Secţia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii (denumită în continuare Secţia pentru judecători), la propunerea curţii de apel în a cărei circumscripţie sunt aceste posturi.
Concursul se organizează la nivelul curţilor de apel potrivit dispoziţiilor prezentului regulament, sub coordonarea Consiliului Superior al Magistraturii. Numărul de posturi scoase la concurs se stabileşte de Secţia pentru judecători în funcţie de posturile vacante existente în cadrul instanţelor judecătoreşti.
Calendarul desfăşurării concursului, numărul de posturi vacante de asistent al judecătorului scoase la concurs, cu indicarea expresă a instanţelor în cadrul cărora există aceste posturi, tematica şi bibliografia pentru concurs, cuantumul taxei de înscriere, precum şi locul susţinerii acestuia se aprobă prin hotărâre de către Secţia pentru judecători şi se publică pe pagina de internet a curţii de apel, cel mai târziu cu 45 de zile înainte de data susţinerii probei scrise. Tematica şi bibliografia pentru concurs se stabilesc la propunerea Biroului formare profesională din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, după consultarea curţii de apel la nivelul căreia se organizează concursul.
Conform art. 3 din regulament, poate fi numită în funcţia de asistent al judecătorului persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
- are cetăţenia română, domiciliul în România şi capacitate deplină de exerciţiu;
- este licenţiată în drept;
- nu are antecedente penale;
- cunoaşte limba română;
- este aptă, din punct de vedere medical şi psihologic, pentru exercitarea funcţiei;
- se bucură de o bună reputaţie;
- are o vechime de cel puţin 3 ani în funcţiile de specialitate juridică prevăzute la art. 63 alin. (1) din Legea nr. 303/2022 privind statutul judecătorilor şi procurorilor.
Dosarele de înscriere se depun la sediul curţii de apel la nivelul căreia se organizează concursul, în termen de 10 zile de la data publicării anunţului de concurs, şi trebuie să cuprindă toate documentele din care să rezulte îndeplinirea condiţiilor de participare la concurs. Pentru înscrierea la concurs, candidatul plăteşte o taxă al cărei cuantum se stabileşte de Secţia pentru judecători, cu consultarea curţii de apel unde se organizează concursul, în funcţie de cheltuielile necesare pentru organizarea concursului. Taxa se plăteşte în contul bancar specificat în anunţul privind organizarea concursului.
Taxa de înscriere la concurs se restituie în cazul unor situaţii obiective de împiedicare a participării la concurs intervenite înainte de susţinerea primei probe a concursului. Cererea de restituire şi dovezile în susţinerea acesteia se depun la sediul curţii de apel la nivelul căreia se organizează concursul şi se soluţionează în termen de 30 de zile de la înregistrare de către preşedintele curţii de apel. La înscriere candidaţii primesc formularul cererii tipizate, prin care aceştia optează fie pentru posturile vacante scoase la concurs pentru curtea de apel, fie pentru posturile vacante scoase la concurs pentru un tribunal.
Dosarul de concurs va cuprinde următoarele documente:
- cererea tipizată;
- actul de identitate (copie certificată pentru conformitate cu originalul);
- diploma de licenţă (copie certificată pentru conformitate cu originalul);
- dovada plăţii taxei de înscriere;
- certificatul de cazier judiciar;
- certificatul medical eliberat în condiţiile art. 6 alin. (1) din regulament;
- actele doveditoare ale vechimii prevăzute de art. 3 lit. g) din regulament.
După înscrierea la concurs, comisia de organizare verifică toţi candidaţii sub aspectul îndeplinirii condiţiilor prevăzute la art. 3 lit. a)-d) şi g) din regulament, precum şi a condiţiei de a fi apt din punct de vedere medical. Condiţia de a fi apt din punct de vedere medical se dovedeşte prin certificat medical eliberat de un medic specializat în medicina muncii, la cererea fiecărui candidat, pe baza baremului medical prevăzut la art. 11 alin. (1) din Legea nr. 303/2022. Rezultatele verificării se publică pe pagina de internet a curţii de apel.
Candidaţii respinşi în urma verificării condiţiilor de participare la concurs pot formula contestaţii în termen de 48 de ore de la publicarea listei privind rezultatele verificării dosarelor. Contestaţiile se depun ori se transmit, prin fax sau e-mail, la curtea de apel. Contestaţiile se soluţionează, prin hotărâre, de către comisia de soluţionare a contestaţiilor, în termen de 48 de ore de la expirarea termenului pentru formularea acestora. După soluţionarea contestaţiilor se întocmeşte lista finală a candidaţilor care îndeplinesc condiţiile de participare la concurs, care se publică în condiţiile de mai sus.
Concursul pentru numirea în funcţia de asistent al judecătorului constă în susţinerea următoarelor probe:
- o probă practică eliminatorie de verificare a abilităţilor de operare pe calculator;
- o probă scrisă eliminatorie de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice;
- un interviu.
Verificarea abilităţilor de operare pe calculator se face de către comisia de examinare, pe baza grilei de evaluare întocmite de aceasta şi se notează cu "admis" sau "respins". Rezultatele se publică pe pagina de internet a curţii de apel. Acestea sunt definitive şi nu pot fi contestate. Candidaţii declaraţi admişi la proba practică eliminatorie participă la susţinerea probei scrise de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice.
Proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice constă în elaborarea unei lucrări la disciplinele drept civil, drept procesual civil, drept penal şi drept procesual penal. Subiectele de concurs şi baremele de corectare se elaborează în ziua desfăşurării probei şi se transmit preşedintelui comisiei de organizare. Subiectele de concurs se multimplică în funcţie de numărul candidaţilor şi se pun în plicuri separate şi sigilate.
Candidaţii declaraţi admişi la proba scrisă susţin un interviu în faţa comisiei de examinare.
În vederea desfăşurării interviului, candidaţii extrag câte un subiect pe baza căruia comisia de examinare evaluează:
- motivaţia candidatului;
- existenţa aptitudinilor specifice funcţiei de asistent al judecătorului, fiind avute în vedere aptitudinea de comunicare clară şi logică a ideilor, capacitatea de gândire critică, capacitatea de analiză, motivare şi sinteză, capacitatea de relaţionare, înţelegerea realităţii sociale, folosirea corectă a limbii române;
- elemente de etică specifice funcţiei.
Nota obţinută la concurs este media aritmetică a notelor obţinute la proba scrisă de verificare a cunoştinţelor juridice, teoretice şi practice şi la interviu. Candidaţii sunt declaraţi admişi în ordinea descrescătoare a notei obţinute la concurs, în limita numărului de posturi scoase la concurs.
Detalii despre formarea iniţială, precum și despre cea profesională continuă a asistenţilor judecătorului, dar și despre evaluarea periodică a asistenţilor judecătorului, disponibile AICI