Personalul Curții Constituționale
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Justiţie
- Accesări: 978
Marți, în Monitorul Oficial nr. 1095 din 5 decembrie 2023 a fost publicată Legea nr. 361 din 5 decembrie 2023 privind personalul Curții Constituționale.
Actul normativ reglementează categoriile de personal ce își desfășoară activitatea în cadrul Curții Constituționale, condițiile specifice de ocupare a funcțiilor, de evaluare a activității și de promovare în funcții, drepturile, interdicțiile, incompatibilitățile și îndatoririle corespunzătoare fiecărei categorii, precum și răspunderea juridică a personalului.
Potrivit actului normativ, personalul Curții Constituționale asigură suportul necesar pentru realizarea actelor și procedurilor corespunzătoare îndeplinirii de către Curtea Constituțională, în calitate de unică autoritate de jurisdicție constituțională, a atribuțiilor stabilite de Constituție și de lege, precum și pentru desfășurarea în bune condiții a activității judecătorilor și a Plenului Curții Constituționale.
În cadrul Curții Constituționale își desfășoară activitatea următoarele categorii de personal:
- magistrați-asistenți;
- personal auxiliar de specialitate;
- personal încadrat în structurile de specialitate ale Curții Constituționale, în condițiile legii.
Personalul Curții Constituționale este angajat pe bază de concurs și se bucură de stabilitate în funcție.
Magistrații-asistenți își desfășoară activitatea sub autoritatea președintelui Curții Constituționale, conform legii și regulamentelor interne.
Secretarul general asigură pregătirea, organizarea, coordonarea, monitorizarea și controlul activităților, compartimentelor și personalului aflate în subordinea sa, potrivit structurii organizatorice și regulamentelor interne aprobate de Plenul Curții Constituționale, și asigură legătura cu celelalte autorități, instituții publice și organe ale administrației publice.
Secretarul general este numit și eliberat din funcție de Plenul Curții Constituționale, la propunerea președintelui acesteia.
Poate fi numită în funcția de secretar general persoana care îndeplinește următoarele condiții:
- are cetățenia română, domiciliul în România și capacitate deplină de exercițiu;
- are studii superioare;
- nu are antecedente penale și nu are cazier fiscal;
- este aptă din punct de vedere medical și psihologic pentru exercitarea funcției;
- are o vechime în muncă de cel puțin 5 ani.
Magistrații-asistenți sunt încadrați pe 3 grade, după cum urmează:
- magistrat-asistent gradul III - la numirea în funcție;
- magistrat-asistent gradul II - cu vechime în funcția de magistrat-asistent de minimum 3 ani;
- magistrat-asistent gradul I - cu o vechime în funcția de magistrat-asistent gradul II de minimum 3 ani.
Magistraților-asistenți le este interzis:
- să desfășoare activități comerciale, direct sau prin persoane interpuse;
- să desfășoare activități de arbitraj în litigii civile sau de altă natură;
- să aibă calitatea de asociat sau de membru în organele de conducere, administrare sau control la societăți, instituții de credit sau financiare, societăți de asigurare/reasigurare, societăți naționale sau regii autonome;
- să aibă calitatea de membru al unui grup de interes economic.
Magistrații-asistenți nu își pot exprima public opinia cu privire la cauze aflate pe rolul Curții Constituționale și nu pot să dea consultații scrise sau verbale cu privire la acestea.
Magistrații-asistenți nu pot să dea consultații scrise sau verbale în probleme litigioase, chiar dacă procesele respective sunt pe rolul instanțelor sau parchetelor, și nu pot îndeplini orice altă activitate care, potrivit legii, se realizează de avocat, consilier juridic sau mediator.
Magistraților-asistenți le este permis să pledeze, în condițiile prevăzute de lege, numai în cauzele lor personale, ale ascendenților și descendenților, ale soților, precum și ale persoanelor puse sub tutela sau curatela lor. Chiar și în asemenea situații însă, magistraților-asistenți nu le este îngăduit să se folosească de calitatea pe care o au pentru a influența soluția din respectiva cauză și trebuie să evite a se crea aparența că ar putea influența în orice fel soluția.
Magistratul-asistent este suspendat din funcție în următoarele situații:
- a fost trimis în judecată pentru săvârșirea unei infracțiuni, de la momentul rămânerii definitive a încheierii prin care judecătorul de cameră preliminară a dispus începerea judecății;
- s-a dispus arestarea preventivă sau arestul la domiciliu;
- s-a dispus măsura preventivă a controlului judiciar sau a controlului judiciar pe cauțiune și organul judiciar a stabilit în sarcina sa obligația de a nu exercita profesia;
- suferă de o boală psihică de natură să îl împiedice să își exercite funcția în mod corespunzător și care a fost constatată printr-o expertiză medicală de specialitate efectuată de o comisie medicală de specialitate;
- a fost sancționat disciplinar cu sancțiunea suspendării din funcție;
- în perioada cuprinsă între data comunicării ordinului de aplicare a sancțiunii disciplinare a eliberării din funcție și data eliberării din funcție, dacă Plenul Curții Constituționale apreciază că această măsură se impune prin raportare la natura și gravitatea faptei comise.
Constituie abateri disciplinare:
- încălcarea prevederilor legale referitoare la incompatibilități și interdicții;
- atitudinile nedemne în timpul serviciului;
- desfășurarea de activități cu caracter politic sau manifestarea convingerilor politice în public sau în timpul serviciului;
- refuzul nejustificat de a îndeplini o îndatorire de serviciu;
- nerespectarea în mod repetat și din motive imputabile a dispozițiilor legale privitoare la soluționarea cu celeritate a cauzelor ori întârzierea repetată în efectuarea lucrărilor, din motive imputabile;
- nerespectarea secretului deliberării și al voturilor sau a confidențialității lucrărilor care au acest caracter, precum și a altor informații de aceeași natură de care a luat cunoștință în exercitarea funcției, cu excepția celor de interes public, în condițiile legii;
- absențele nemotivate de la serviciu, în mod repetat sau care afectează în mod direct activitatea Curții;
- imixtiunea în competențele judecătorilor Curții Constituționale;
- nerespectarea în mod nejustificat a dispozițiilor ori deciziilor cu caracter administrativ dispuse în conformitate cu legea de către președintele ori de către Plenul Curții Constituționale sau a altor obligații cu caracter administrativ prevăzute de lege sau regulamente;
- folosirea funcției deținute pentru a obține un tratament favorabil din partea autorităților sau intervențiile pentru soluționarea unor cereri, pretinderea ori acceptarea rezolvării intereselor personale sau ale membrilor familiei ori ale altor persoane, altfel decât în limita cadrului legal reglementat pentru toți cetățenii;
- neredactarea sau nesemnarea actelor Curții Constituționale în termenele prevăzute de lege;
- exercitarea funcției cu rea-credință sau gravă neglijență.
Sancțiunile disciplinare care se pot aplica magistraților-asistenți, proporțional cu gravitatea abaterilor, sunt:
- avertismentul;
- diminuarea indemnizației de încadrare brute lunare cu până la 25% pe o perioadă de până la un an;
- retrogradarea în grad profesional;
- suspendarea din funcție pe o perioadă de până la 6 luni;
- eliberarea din funcție.
Legea nr. 361 din 5 decembrie 2023 a fost publicată AICI!