Înfiinţarea unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică
- Detalii
- Andreea CTCE
- Evenimente
- Accesări: 134
Procedura privind procesul de înfiinţare a unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică, aprobată prin Ordinul Ministerului Educației nr. 6.666 din 18 septembrie 2024, publicat în Monitorul Oficial nr. 974 din 27 septembrie 2024, reglementează procesul de înfiinţare a unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar cu personalitate juridică, cu excepţia unităţilor de învăţământ noi rezultate în urma operaţiunilor de reorganizare, conform prevederilor legale.
Unităţile de învăţământ preuniversitar se supun etapelor de autorizare de funcţionare provizorie, respectiv de acreditare. Autorizaţia de funcţionare provizorie/Acreditarea se acordă prin ordin al ministrului educaţiei, la propunerea Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar (ARACIP), cu respectarea prevederilor art. 16 din Legea învăţământului preuniversitar nr. 198/2023, cu modificările şi completările ulterioare.
Conform art. 2 din procedură, ordinul ministrului educaţiei de acordare a autorizaţiei de funcţionare provizorie reprezintă şi actul de înfiinţare ca persoană juridică a unităţii de învăţământ. Unităţile de învăţământ cu personalitate juridică, nouînfiinţate în baza autorizaţiei de funcţionare provizorie, au dreptul de a organiza şi desfăşura proces de învăţământ în condiţiile legii, însă nu au dreptul de a emite diplome, certificate şi alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educaţiei şi de a organiza, după caz, examene de absolvire.
După obţinerea acreditării, unităţile de învăţământ funcţionează cu drepturi depline/capacitate de exerciţiu deplină, având dreptul de a emite diplome, certificate şi alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educaţiei.
Prin ordinul de autorizare de funcţionare provizorie se înfiinţează şi se acordă personalitate juridică unităţii de învăţământ, după cum urmează:
- de drept public, pentru unităţile de învăţământ preuniversitar de stat;
- de drept privat şi de utilitate publică, pentru unităţile particulare de învăţământ preuniversitar înfiinţate din iniţiativa şi cu resursele unor persoane juridice de drept privat;
- de drept privat şi de utilitate publică, pentru unităţile de învăţământ preuniversitar confesional înfiinţate din iniţiativa şi cu resursele potrivit cerinţelor specifice fiecărui cult recunoscut de stat.
În vederea înfiinţării unor noi unităţi de învăţământ preuniversitar de stat, respectiv obţinerii autorizaţiei de funcţionare provizorie, autorităţile administraţiei publice locale, în baza unei hotărâri a consiliului local cu privire la intenţia de înfiinţare, solicită avizul de oportunitate al inspectoratului şcolar. În urma acordării avizului de oportunitate, inspectoratul şcolar numeşte prin decizie a inspectorului şcolar general o comisie responsabilă cu elaborarea raportului de evaluare internă.
Inspectoratul şcolar transmite la ARACIP:
- cererea de declanşare a procedurii de evaluare externă în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie, completată de către autoritatea administraţiei publice solicitantă;
- hotărârea consiliului local cu privire la intenţia de înfiinţare a unei noi unităţi de învăţământ preuniversitar;
- raportul de evaluare internă, care cuprinde: fişa-tip, actele privind persoana juridică iniţiatoare, respectiv actele care atestă dobândirea personalităţii juridice, actul constitutiv şi statutul de organizare şi funcţionare ale persoanei juridice, certificatul de înregistrare fiscală a persoanei juridice, precum şi documente manageriale de prognoză (planul de dezvoltare instituţională/planul de acţiune al şcolii), oferta educaţională, modelul de contract educaţional particularizat, proiectul de regulament propriu de organizare şi funcţionare al unităţii de învăţământ.
Unitatea administrativ-teritorială, prin primar, anterior realizării evaluării externe în vederea înfiinţării unei noi unităţi de învăţământ, încheie cu ARACIP un contract de prestări servicii pentru desfăşurarea activităţilor de evaluare externă în vederea acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie şi efectuează plata respectivelor servicii în contul ARACIP, în maximum 5 zile de la data semnării contractului; completarea documentelor în platforma ARACIP se realizează de către directorul desemnat în cadrul comisiei menţionate mai sus, numit prin decizie a inspectorului şcolar general.
Evaluarea externă în vederea înfiinţării unei noi unităţi de învăţământ, respectiv acordării autorizaţiei de funcţionare provizorie se realizează de către comisia de experţi desemnată de către ARACIP conform prevederilor legislaţiei specifice. Membrii comisiilor de experţi întocmesc un raport de evaluare externă cu informaţii pentru fiecare nivel de învăţământ, pentru fiecare filieră, profil şi specializare/calificare profesională, pentru fiecare program de studii, pe fiecare limbă de predare, pe fiecare formă de învăţământ, pe fiecare locaţie, după caz, pe care îl înaintează ARACIP.
Consiliul ARACIP analizează şi aprobă rapoartele de evaluare întocmite, apoi propune Ministerului Educaţiei, prin proiect de ordin al ministrului, acordarea/neacordarea autorizaţiei de funcţionare provizorie.
Dispoziții din sfera elaborării raportului de evaluare internă de către persoana juridică iniţiatoare, în textul integral al Procedurii aprobate prin Ordinul nr. 6.666/2024 - AICI