Calendarul de administrare a evaluărilor naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 589
Ministrul educației a emis Ordinul nr. 3.771 din 9 februarie 2024 privind aprobarea Calendarului de administrare a evaluărilor naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2023-2024. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 138 din 19 februarie 2024.
Reamintim că, potrivit Legii învățământului preuniversitar nr. 198 din 4 iulie 2023, cu modificările și completările ulterioare, la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, elevii susțin evaluări naționale scrise, obligatorii, la limbă și comunicare, matematică și științe, în baza metodologiei aprobate prin ordin al ministrului educației.
Aceste evaluări includ și itemi pentru evaluarea nivelului de alfabetizare funcțională a elevilor. Proba de limbă și comunicare cuprinde, pentru elevii din clasele cu predare în limbile minorităților naționale, și limba maternă.
Rezultatele acestor evaluări contribuie la monitorizarea calității învățării, cu rol reglator la nivel de sistem. Rezultatele evaluărilor de la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a sunt utilizate pentru elaborarea planurilor individualizate de învățare ale elevilor și sunt trecute în portofoliul educațional al elevului. De asemenea, rezultatele evaluărilor sumative standardizate stau la baza elaborării planurilor individualizate de învățare, reprezentând criteriu de evaluare a activității profesionale a personalului didactic de predare, conform metodologiei specifice, aprobate prin ordin al ministrului educației.
Mai mult, în vederea aplicării evaluărilor naționale, cu rol de monitorizare și prognoză, Ministerul Educației, prin CNCE, realizează bănci de itemi standardizați.
Potrivit Ordinului nr. 3.771 din 9 februarie 2024, calendarul de administrare a evaluărilor naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a în anul școlar 2023-2024 este următorul:
- Evaluarea competențelor fundamentale la finalul clasei a II-a:
- Limbă și comunicare - scris - Limba română - 13 mai 2024
- Limbă și comunicare - scris - Limba maternă - 13 mai 2024
- Limbă și comunicare - citit - Limba română - 14 mai 2024
- Limbă și comunicare - citit - Limba maternă - 15 mai 2024
- Matematică și Științe ale naturii - 16 mai 2024
- Limbă și comunicare - scris - citit - Limba română pentru minoritățile naționale - 17 mai 2024
- Evaluarea competențelor fundamentale dobândite în ciclul primar la finalul clasei a IV-a - EN IV:
- Limba română - 21 mai 2024
- Matematică - 22 mai 2024
- Limba maternă - 23 mai 2024
- Evaluarea elevilor la finalul clasei a VI-a - EN VI:
- Limbă și comunicare - 28 mai 2024
- Matematică și Științe ale naturii - 29 mai 2024
Potrivit Ordinului nr. 3.051 din 12 ianuarie 2016 privind aprobarea Metodologiei de organizare și desfășurare a evaluărilor naționale la finalul claselor a II-a, a IV-a și a VI-a, testele elaborate pentru evaluarea națională administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a II-a în limba română, sunt structurate astfel:
- primul test vizează evaluarea competențelor de producere a mesajelor scrise;
- al doilea test vizează evaluarea competențelor de receptare a mesajelor citite;
- al treilea test vizează evaluarea competențelor de matematică.
Testele administrate elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile clasei a II-a în limba maternă, sunt structurate astfel:
- primul test vizează evaluarea competențelor de receptare-producere a mesajelor scrise-citite în limba română;
- al doilea test vizează evaluarea competențelor de matematică;
- al treilea test vizează evaluarea competențelor de receptare a mesajelor citite în limba maternă;
- al patrulea test vizează evaluarea competențelor de producere a mesajelor scrise în limba maternă.
Testele administrate elevilor care au urmat cursurile clasei a IV-a în limba română, sunt structurate astfel:
- primul test vizează evaluarea competențelor de înțelegere a textului scris în limba română;
- al doilea test vizează evaluarea competențelor de matematică.
Testele administrate elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile clasei a IV-a în limba maternă, sunt structurate astfel:
- primul test vizează evaluarea competențelor de înțelegere a textului scris în limba română;
- al doilea test vizează evaluarea competențelor de matematică;
- al treilea test vizează evaluarea competențelor de înțelegere a textului scris în limba maternă.
Elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile în limba maternă li se asigură testele de matematică atât în limba în care au studiat, cât și în limba română.
Testele elaborate pentru evaluarea națională la clasa a VI -a sunt structurate astfel:
- primul test vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Limbă și comunicare”;
- al doilea test vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară „Matematică și Științe ale naturii”.
Elevilor aparținând minorităților naționale care au urmat cursurile în limba maternă li se asigură testul care vizează evaluarea unor competențe din aria curriculară "Matematică și Științe ale naturii" atât în limba în care au studiat, cât și în limba română.
Durata alocată rezolvării testelor de evaluare este după cum urmează:
- de câte 30 de minute pentru fiecare test administrat la evaluarea națională la clasa a II-a;
- de câte 60 de minute pentru fiecare test administrat la evaluarea națională la clasa a IV-a;
- de câte 60 de minute pentru fiecare test administrat la evaluarea națională la clasa a VI-a.