Asistență umanitară din partea României pentru cetățenii străini din zona conflictului armat din Ucraina


View access
Public
Alias
asistenta-umanitara-din-partea-romanie-pentru-cetatenii-straini-din-zona-conflictului-armat-din-ucraina
Captcha
captcha
Category (main)
Created by alias
Disable comments
disable_comments
Displaying parameters
display_params
ID
576
Version information
item_screen
JImages
jimages
JUrls
jurls
Language
All
Language associations
lang_assocs
Layout parameters
layout_params
Layout selection
layout_selection
META data
{"robots":null,"xreference":"","author":"","rights":""}
Notify owner
notify_owner
Notify subscibers
notify_subscribers
Permissions
perms
Publish down (date)
0000-00-00 00:00:00
Publish up (date)
2022-02-28 08:21:10
SEO configuration
seoconf
Timezone info
timezone_info
Versions
versions
Publish changes
vstate

    La nivelul Guvernului României, situaţia generată de agresiunea militară rusă din Ucraina a dus la constituirea unui task force având ca principale responsabilităţi monitorizarea situaţiei şi coordonarea măsurilor la nivelul structurilor guvernamentale pentru asigurarea funcţionării tuturor serviciilor publice. Astfel, luând în considerare că în cadrul reuniunilor acestui task force, organizate la data de 26, respectiv 27 februarie 2022, au fost analizate situaţia din Ucraina şi implicaţiile acesteia pentru interesele României, atât în planul securităţii, cât şi politic şi umanitar, s-a stabilit să fie întreprinse, în continuare, demersuri în vederea asigurării de sprijin şi asistenţă umanitară pentru anumite categorii de cetăţeni străini sau apatrizi aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din Ucraina.

     Din acest motiv, Guvernul României emite Ordonanța de urgență nr. 15 din 27 februarie 2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din Ucraina, act normativ publicat în Monitorul Oficial nr. 193 din 27 februarie 2022.

     Potrivit art. 1 din ordonanța de urgență, cetăţenii străini sau apatrizii aflaţi în situaţii deosebite care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România şi care nu solicită o formă de protecţie potrivit Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază, în cadrul taberelor temporare de cazare şi asistenţă umanitară sau în alte locaţii de cazare stabilite de comitetele judeţene/al Municipiului Bucureşti pentru situaţii de urgenţă, de asigurarea următoarelor utilităţi de primă necesitate pe perioada staţionării temporare:

  1. hrană;
  2. îmbrăcăminte;
  3. materiale de igienă personală;
  4. asistenţă medicală primară şi tratament corespunzător, asistenţă medicală de urgenţă, precum şi asistenţă medicală şi tratament gratuit în cazurile de boli acute sau cronice care le pun viaţa în pericol iminent, prin sistemul naţional de asistenţă medicală;
  5. dreptul de a fi incluşi în programele naţionale de sănătate publică ce au drept scop prevenirea, supravegherea şi controlul bolilor transmisibile, în situaţiile de risc epidemiologic.

     Totodată, utilităţile de primă necesitate prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-c) din ordonanța de urgență se asigură în cuantumul prevăzut la art. 55 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.251/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Achiziţia produselor prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. a)-c) din Ordonanța de urgență nr. 15/2022 şi a serviciilor de cazare se realizează prin procedura de achiziţie publică în regim de urgenţă, conform prevederilor art. 68 alin. (1) lit. f) coroborat cu art. 69 alin. (4) şi art. 104 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016 privind achiziţiile publice, cu modificările şi completările ulterioare, de către Inspectoratul General pentru Situaţii de Urgenţă şi/sau unităţile subordonate.

     Persoanele prevăzute mai sus beneficiază de aceleaşi servicii medicale ca asiguraţii români, fără plata contribuţiei de asigurări sociale de sănătate, precum şi de medicamentele, materialele sanitare, dispozitivele medicale şi serviciile cuprinse în programele naţionale de sănătate curative. De asemenea, copiii cetăţeni străini neînsoţiţi de părinţi sau de un alt reprezentant legal, care provin din zona conflictului armat din Ucraina şi intră în România, beneficiază de protecţia specială prevăzută în Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

     Legiutorul modifică din data de 27 februarie 2022 și art. 55 din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 122/2006 privind azilul în România, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.251/2006, publicată în Monitorul Oficial nr. 805 din 25 septembrie 2006. Actul modificator, Hotărârea Guvernului nr. 277 din 27 februarie 2022 (publicată în Monitorul Oficial nr. 193 din 27 februarie 2022) prevede că solicitantul de azil beneficiază, la cerere, de hrană în limita sumei de 20 de lei/persoană/zi, de îmbrăcăminte în limita sumei de 135 de lei/persoană/sezon vară şi de 200 de lei/persoană/sezon iarnă şi de alte cheltuieli, în limita sumei de 12 lei/persoană/zi, reprezentând cheltuieli cu transportul local, servicii culturale, presa, servicii de reparaţii şi întreţinere, cheltuieli cu produse de igienă personală.

     Sumele necesare asigurării condiţiilor materiale de primire:

  1. norma de hrană = 2.500 calorii - se acordă solicitantului de azil major sau minor în vârstă de peste un an. În acest caz, alocaţia de hrană este stabilită la 20 de lei/persoană/zi;
  2. norma de hrană = 3.625 calorii - se acordă solicitantului de azil major care desfăşoară o activitate potrivit alin. (9). În acest caz, alocaţia de hrană prevăzută la alin. (1) se majorează cu 10 lei/zi;
  3. norma de hrană = 3.175 calorii - se acordă pentru solicitanta de azil însărcinată până în luna a 4-a, precum şi solicitanţilor de azil bolnavi pe perioada internării în infirmerii. În acest caz, alocaţia de hrană prevăzută la alin. (1) se majorează cu 6 lei/zi;
  4. norma de hrană = 3.260 calorii - se acordă pentru solicitanta de azil însărcinată între lunile a 5-a şi a 9-a sau care a născut şi nu alăptează copilul în vârstă de până la un an. În acest caz, alocaţia de hrană prevăzută la alin. (1) se majorează cu 8 lei/zi;
  5. norma de hrană = 3.625 calorii - se acordă pentru solicitanta de azil care a născut şi alăptează copilul în vârstă de până la un an. În acest caz, alocaţia de hrană prevăzută la alin. (1) se majorează cu 10 lei/zi;
  6. norma de hrană = 3.590 calorii - se acordă fiecărui copil în vârstă de la 0 la 5 luni inclusiv, care se află împreună cu unul sau cu ambii părinţi solicitanţi de azil. În acest caz, alocaţia de hrană prevăzută la alin. (1) se majorează cu 10 lei/zi;
  7. norma de hrană = 4.050 calorii - se acordă pentru fiecare copil în vârstă de la 6 la 12 luni inclusiv, dacă se află împreună cu unul sau cu ambii părinţi solicitanţi de azil. În acest caz, alocaţia de hrană prevăzută la alin. (1) se majorează cu 14 lei/zi.

Pentru a consulta totalitatea dispozițiilor cuprinse în textul Ordonanței de urgență nr. 15/2022 privind acordarea de sprijin şi asistenţă umanitară de către statul român cetăţenilor străini sau apatrizilor aflaţi în situaţii deosebite, proveniţi din zona conflictului armat din UcrainaCLICK AICI