Aprobarea cadrului de competențe digitale pentru elevi


View access
Public
Alias
aprobarea-cadrului-de-competente-digitale-pentru-elevi
Captcha
captcha
Category (main)
Created by alias
Disable comments
disable_comments
Displaying parameters
display_params
ID
1216
Version information
item_screen
JImages
jimages
JUrls
jurls
Language
All
Language associations
lang_assocs
Layout parameters
layout_params
Layout selection
layout_selection
META data
{"robots":null,"xreference":"","author":"","rights":""}
Notify owner
notify_owner
Notify subscibers
notify_subscribers
Permissions
perms
Publish down (date)
0000-00-00 00:00:00
Publish up (date)
2024-10-28 04:01:38
SEO configuration
seoconf
Timezone info
timezone_info
Versions
versions
Publish changes
vstate

Ministrul educației a emis Ordinul nr. 6.466 din 30 august 2024 privind aprobarea Cadrului de competențe digitale pentru elevi. Actul normativ a fost publicat marți, în Monitorul Oficial  nr. 1057 din 22 octombrie 2024 și reglementează cadrul pentru competențele digitale pentru elevii din învățământul preuniversitar din România.

Documentul stabilește un cadru de referință pentru dezvoltarea competențelor digitale ale elevilor, aliniat cu standardele naționale și internaționale și adaptat nevoilor unei societăți digitale în continuă evoluție.

Potrivit ordinului, dezvoltarea Cadrului de competențe digitale pentru elevi are ca model de referință Cadrul de competențe digitale pentru cetățenii României (DigCompRo), document elaborat pe baza Cadrului european DigComp 2.2, și detaliază:

  • principalele arii de competență urmărite;
  • competențele specifice și nivelurile de performanță așteptate, pe cicluri de învățământ;
  • elaborarea de descriptori pentru fiecare competență specifică, pe baza DigCompRo.

Acest cadru permite definirea unui profil de competență în domeniul educației digitale pentru absolventul de învățământ primar, gimnazial, respectiv liceal. Astfel, cadrele didactice, dezvoltatorii de curriculum, autorii de manuale și auxiliare școlare vor dispune de un instrument util pentru definirea "țintelor" rezultatelor învățării în aria digitală și pentru conturarea unei progresii raționale privind dobândirea acestor competențe.

Profilul competențelor digitale acoperă șase arii principale, de la utilizarea dispozitivelor digitale și alfabetizarea informațională, la siguranța cibernetică și utilizarea responsabilă a tehnologiei. Aceste arii asigură dezvoltarea unei

game largi de abilități, esențiale pentru viața personală și profesională a elevilor, după cum urmează:

Aria 0: Fundamente, acces și atitudini față de transformarea digital are in vedere:

  • Cunoașterea funcțiilor de baza a dispozitivelor, a interfețelor grafice, a softului și a rețelelor digitale comune, respectiv operarea cu acestea.
  • Conștientizarea impactului transformării digitale asupra aspectelor personale, profesionale și a altor aspecte ale vieții de zi cu zi.
  • Atitudine pozitivă cu privire la beneficiile digitalizării și la îmbunătățirea propriilor competențe digitale.

Aria 1: Alfabetizare în domeniul informației și al datelor se concentrează pe:

  • Navigare, căutare de informații în medii digitale; filtrarea datelor și a conținutului digital, prin evaluarea critică a credibilității și a siguranței.
  • Organizare, stocare, procesare și preluare de date, informații și conținut într-un mediu structurat.

Aria 2: Comunicare, interacțiune și colaborare se referă la:

  • Interacțiune prin și cu o varietate de tehnologii digitale, adaptând strategiile de comunicare la un public specific (inclusiv la agenți non-umani).
  • Partajare de date, informații și conținut digital și colaborare cu alte persoane prin intermediul tehnologiilor digitale adecvate.
  • Căutare de oportunități de maximizare a abilităților necesare reușitei personale și profesionale și cetățenie participativă.
  • Crearea și gestionarea uneia sau mai multor identități digitale.

Aria 3: Creare de conținut digital are în vedere:

  • Crearea și editarea de conținut digital în diferite formate.
  • Modificarea și integrarea informațiilor și conținutului nou.
  • Înțelegerea drepturilor de autor și a licențelor, precum și modul în care acestea se aplică informațiilor și conținutului digital.
  • Proiectarea și dezvoltarea unei secvențe de instrucțiuni inteligibile de către un sistem digital pentru a rezolva o anumită problemă sau pentru a îndeplini o anumită sarcină.

Aria 4: Siguranța și utilizarea sustenabila a resurselor se referă la:

  • Protejarea dispozitivelor și conținutului digital și înțelegerea riscurilor și amenințărilor din mediile digitale.
  • Protejarea datelor personale și a confidențialității în mediile digitale, respectiv înțelegerea modului și contextelor în care se utilizează și se partajează date de identificare personală.
  • Evitarea riscurilor pentru sănătate și amenințărilor la adresa bunăstării fizice și psihice în utilizarea tehnologiilor digitale.

Aria 5: Rezolvarea de probleme și spiritul antreprenorial presupune:

  • Identificarea și rezolvarea problemelor tehnice și de natură algoritmică în timpul operării cu dispozitivele digitale și utilizării sistemelor informatice, respectiv a mediilor digitale.
  • Ajustarea și personalizarea mediilor digitale în funcție de nevoile personale.
  • Utilizarea instrumentelor și tehnologiilor digitale pentru inovarea unor procese și produse individual și în echipa. Imaginarea unui viitor alternativ sustenabil.

 

Pentru detalii, accesați Anexa din 30 august 2024!