Emiterea avizelor tehnice privind eficienţa energetică în cadrul Programului Termoficare
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 122
Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei a emis Ordinul nr. 70 din 24 septembrie 2024 pentru aprobarea Regulamentului de emitere a avizelor tehnice privind eficienţa energetică în cadrul Programului Termoficare, actul fiind publicat în Monitorul Oficial al României nr. 971 din 26 septembrie 2024.
Regulamentul stabileşte:
- etapele necesar a fi parcurse, termenele şi condiţiile impuse în vederea emiterii de către Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei a avizelor tehnice privind eficienţa energetică, prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 53/2019 privind aprobarea Programului multianual de finanţare a investiţiilor pentru modernizarea, reabilitarea, retehnologizarea şi extinderea sau înfiinţarea sistemelor de alimentare centralizată cu energie termică a localităţilor şi pentru modificarea şi completarea Legii serviciilor comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, aprobată cu modificări prin Legea nr. 150/2022;
- cerinţele privind conţinutul documentaţiei tehnice depuse la Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei de către solicitanţii de aviz.
Avizul se emite de către ANRE la cererea AAPL dintr-o UAT referitor la eficienţa energetică a unui proiect de modernizare, reabilitare, retehnologizare şi extindere sau înfiinţare a unui SACET şi prevede valorile economiei de energie şi ale reducerii emisiilor de GES estimate a fi obţinute prin implementarea proiectului. Avizele se emit numai pentru proiecte de investiţii în instalaţii din componenţa SACET. Pentru un proiect identificat prin denumirea şi obiectivele specifice, ANRE acordă un singur aviz.
În vederea obţinerii avizului, solicitantul trebuie să transmită la ANRE o cerere pentru emiterea avizului tehnic, întocmită conform modelului prezentat în anexa nr. 1 la regulament, împreună cu documentaţia tehnică a proiectului. Documentaţia tehnică trebuie să includă, pentru fiecare proiect:
- strategia de alimentare cu energie termică a localităţii;
- hotărârea AAPL de aprobare a strategiei de alimentare cu energie termică a localităţii;
- studiul de fezabilitate al proiectului;
- hotărârea AAPL de aprobare a studiului de fezabilitate al proiectului;
- fişa privind eficienţa investiţiei, completată conform prevederilor art. 7 şi modelului prevăzut în anexa nr. 2 la regulament şi asumată prin semnătură de către reprezentantul legal al AAPL;
- memoriul justificativ anexat fişei privind eficienţa investiţiei, întocmit conform prevederilor art. 8 şi asumat prin semnătură de către reprezentantul legal al AAPL.
Documentele prevăzute la lit. e) şi f) trebuie să respecte toate cerinţele prezentului regulament.
Cererea pentru emiterea avizului tehnic şi întreaga documentaţie tehnică pentru obţinerea avizului se transmit la ANRE de către solicitant în format electronic, pe adresa Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea.. Documentele prevăzute la lit. e) şi f) se transmit şi în format electronic prelucrabil. Cererea pentru emiterea avizului tehnic şi fişa privind eficienţa investiţiei, inclusiv memoriul justificativ anexat acesteia, se transmit la ANRE de către solicitant şi în format letric. După caz, ANRE poate solicita şi alte informaţii/ documente considerate relevante pentru emiterea avizului.
Fişa privind eficienţa investiţiei trebuie să conţină următoarele date şi informaţii:
a) denumirea proiectului;
b) datele generale privind proiectul, în concordanţă cu datele din studiul de fezabilitate, respectiv:
(i) valoarea investiţiei, conform devizului general;
(ii) termenul de punere în funcţiune;
(iii) durata de recuperare a investiţiei;
c) valorile indicatorilor tehnico-economici privind eficienţa de producere, pierderile de energie termică în reţelele termice şi, dacă este cazul, alţi indicatori consideraţi relevanţi, în două situaţii: înainte de realizarea proiectului (situaţia actuală) şi după implementarea proiectului;
d) valorile economiei de energie şi reducerii emisiilor de GES estimate a se obţine după implementarea proiectului;
e) valorile indicatorilor de eficienţă a investiţiei, determinate prin raportarea valorii investiţiei la valoarea totală a economiei de energie, respectiv la valoarea totală a reducerii emisiilor de GES estimate a se obţine prin implementarea proiectului, pe durata de recuperare a investiţiei;
f) rata de branşare la SACET a consumatorilor de energie termică în situaţia actuală şi după implementarea proiectului.
Memoriul justificativ cuprinde cel puţin:
a) prezentarea informaţiilor şi datelor privind situaţia actuală a alimentării cu energie termică în localitate (în sistem centralizat şi/sau individual, cu producerea energiei termice în cogenerare şi/sau capacităţi de producere separată, din combustibili fosili şi/sau surse regenerabile de energie/căldură reziduală, cu reţea de transport/distribuţie energie termică etc.), inclusiv, după caz, eficienţa de producere, pierderile de energie termică în reţele, consumul de energie termică din localitate (casnic şi noncasnic, asigurat prin sistem centralizat şi/sau individual) şi curba clasată a necesarului de energie termică;
b) prezentarea datelor şi informaţiilor privind potenţialul de cogenerare de înaltă eficienţă şi disponibilităţile de utilizare a surselor regenerabile de energie şi/sau a căldurii reziduale pentru producerea energiei termice în localitate, precum şi a gradului de valorificare/utilizare a acestora, conform obiectivelor Programului Termoficare, detaliate în Regulamentul MDLPA;
c) o schemă tehnologică simplificată a SACET, care să evidenţieze, după caz, modificările faţă de situaţia actuală, determinate de implementarea proiectului;
d) descrierea obiectivelor proiectului, cu evidenţierea:
(i) măsurilor care se preconizează că vor conduce la economii de energie;
(ii) naturii economiei de energie preconizate (reducerea consumului de combustibil, reducerea consumului/ pierderii de energie termică, reducerea consumului de energie electrică);
(iii) categoriilor de combustibil vizate în calculul reducerii emisiilor de GES;
e) prezentarea lucrărilor/echipamentelor/instalaţiilor care fac obiectul proiectului, în soluţia tehnico-economică propusă;
f) indicarea încadrării lucrărilor prevăzute la lit. e) în cuprinsul strategiei de alimentare cu energie termică a localităţii, respectiv în prevederile legii aplicabile;
g) prezentarea ipotezelor, a datelor/informaţiilor şi a metodologiei de calcul utilizate pentru estimarea valorilor anuale ale economiei de energie şi reducerii emisiilor de GES. Datele şi rezultatele de calcul se vor prezenta sintetic/tabelar, pentru situaţia actuală şi după implementarea proiectului, şi vor include:
(i) consumurile de combustibil/resurse primare utilizate, total şi pe categorii;
(ii) producţiile/livrările/pierderile de energie termică, consumurile de combustibil/energie electrică, eficienţa de producere (după caz);
(iii) valorile economiei de energie, total şi pe categorii de combustibil;
(iv) valorile factorilor de emisie şi ale factorilor de oxidare, cu precizarea documentelor din care au fost preluate;
(v) valorile reducerii emisiilor de GES, total şi pe categorii de combustibil;
(vi) alte date relevante pentru calcul;
h) prezentarea încadrării SACET, după implementarea proiectului în soluţia tehnico-economică propusă, în categoria sistemelor eficiente/ineficiente, după caz, inclusiv calculul ponderii energiei termice produse în cogenerare, din surse regenerabile de energie şi/sau prin valorificarea căldurii reziduale, în totalul energiei termice produse pentru livrare;
i) prezentarea proiectelor viitoare pentru modernizarea şi eficientizarea SACET, prin valorificarea potenţialului de cogenerare de înaltă eficienţă, utilizarea surselor regenerabile de energie/căldurii reziduale, retehnologizarea/redimensionarea reţelelor termice şi/sau racordarea de noi consumatori.
Restul dispozițiilor privind procedura de soluționare a cererii pentru emiterea avizului tehnic, cuprinse în textul Regulamentului aprobat prin Ordinul nr. 70/2024, disponibile AICI