Direcţia generală pentru relaţiile cu instituţiile prefectului
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 191
În Monitorul Oficial nr. 912 din 10 septembrie 2024 a fost publicat Ordinul nr. 142 din 4 septembrie 2024 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Direcţiei generale pentru relaţiile cu instituţiile prefectului. Direcţia generală pentru relaţiile cu instituţiile prefectului, denumită în continuare direcţia generală, este structura de specialitate a aparatului central al Ministerului Afacerilor Interne, denumit în continuare ministerul, fără personalitate juridică, având competenţă în domeniul monitorizării, îndrumării metodologice şi coordonării activităţii prefecţilor, subprefecţilor şi a personalului din cadrul instituţiilor prefectului, raportat la prerogativele ce le revin potrivit prevederilor art. 123 din Constituţia României, republicată, coroborate cu prevederile art. 252-260 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, şi cu cele ale Hotărârii Guvernului nr. 906/2020 pentru punerea în aplicare a unor prevederi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare.
Direcţia generală asigură în activitatea sa aplicarea legilor, a ordonanţelor şi a hotărârilor Guvernului, a ordinelor şi a instrucţiunilor emise de ministrul afacerilor interne, precum şi a dispoziţiilor secretarului de stat care coordonează direcţia generală, în domeniul său de competenţă. Direcţia generală este subordonată ministrului afacerilor interne, denumit în continuare ministru, şi se află în coordonarea secretarului de stat desemnat în acest sens.
Conform art. 3 din regulament, Direcţia generală are următoarea structură organizatorică:
- conducerea;
- manageri publici (la nivel de compartiment);
- Serviciul monitorizarea şi îndrumarea activităţii instituţiei prefectului în domeniul politicilor publice şi electoral;
- Serviciul monitorizarea şi îndrumarea activităţii instituţiei prefectului în domeniul verificării legalităţii şi al serviciilor publice deconcentrate;
- Serviciul coordonarea activităţii instituţiei prefectului, analize şi sinteze;
- monitorizarea activităţii instituţiei prefectului în domeniul serviciilor de utilităţi publice (la nivel de compartiment);
- suport decizional şi documente clasificate (la nivel de compartiment);
- structura de securitate (la nivel de compartiment).
Între structurile de specialitate ale direcţiei generale prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. b)-h) din regulament se stabilesc relaţii de cooperare, în vederea îndeplinirii atribuţiilor care le revin.
Activitatea desfăşurată de direcţia generală în vederea atingerii obiectivelor propuse are la bază relaţii de autoritate, de cooperare, respectiv de colaborare. Astfel, relaţiile de autoritate ierarhică se stabilesc:
- între conducerea direcţiei generale şi structurile sale de specialitate, în scopul menţinerii şi perfecţionării stării de funcţionalitate a sistemului relaţional intern al direcţiei generale;
- între şefii structurilor de specialitate ale direcţiei generale şi personalul subordonat acestora.
Direcţia generală are relaţii de autoritate funcţională şi de coordonare cu instituţiile prefectului, în scopul:
- desfăşurării unitare a activităţii instituţiilor prefectului;
- asigurării îndrumării instituţiilor prefectului în ceea ce priveşte aplicarea legislaţiei specifice, precum şi a procedurilor stabilite prin normele interne;
- monitorizării îndeplinirii de către instituţiile prefectului a atribuţiilor specifice şi a sarcinilor încredinţate de către Guvern şi Ministerul Afacerilor Interne.
Relaţiile de cooperare ale direcţiei generale se stabilesc cu alte structuri din cadrul aparatului central al ministerului, instituţii şi structuri aflate în subordinea sau în coordonarea ministerului, respectiv unităţi din subordinea acestora. Relaţiile de colaborare ale direcţiei generale se stabilesc cu autorităţi publice, instituţii şi alte organizaţii pentru îndeplinirea atribuţiilor ce îi revin.
Legătura dintre componenta decizională şi cea informaţională a sistemului informaţional-decizional derulat în cadrul direcţiei generale se prezintă astfel:
- la intrare, componenta informaţională furnizează componentei decizionale informaţia pe care aceasta din urmă o transmite spre prelucrare structurilor de specialitate ale direcţiei generale;
- la ieşire, componenta informaţională dirijează deciziile luate în cadrul componentei decizionale pentru a fi executate şi aplicate de către structurile de specialitate ale direcţiei generale, respectiv instituţiile prefectului;
- componenta informaţională presupune existenţa unui circuit intern de informaţii.
Componenta informaţională şi cea decizională sunt cuplate, variabilele de intrare ale uneia fiind variabilele de ieşire ale celeilalte.
Personalul direcţiei generale este format din funcţionari publici, funcţionari publici cu statut special - poliţişti şi cadre militare, repartizaţi pe domenii de activitate. Întregul personal al direcţiei generale este subordonat direct directorului general, respectiv directorilor generali adjuncţi care îi coordonează activitatea şi, în mod nemijlocit, şefilor structurilor din care face parte. Personalul direcţiei generale răspunde pentru executarea sarcinilor de serviciu încredinţate, potrivit fişelor posturilor.
Dispoziții legate de obiectivele și atribuțiile structurilor din cadrul Direcției generale pentru relaţiile cu instituţiile prefectului, disponibile AICI