Ajutor de minimis pentru susţinerea editării revistelor şi publicaţiilor culturale
- Detalii
- Andreea CTCE
- Actualitate
- Accesări: 199
În Monitorul Oficial nr. 866 din 29 august 2024 a fost publicată Schema de ajutor de minimis pentru susţinerea editării revistelor şi publicaţiilor culturale, altele decât cele propuse de uniunile de creatori din România, membre ale Alianţei Naţionale a Uniunilor de Creatori, conform Legii nr. 136/2015 pentru finanţarea revistelor de cultură reprezentative din România, aprobată prin Ordinul nr. 3.133 din 19 august 2024. Prezenta procedură instituie o schemă de ajutor de minimis pentru susţinerea editării revistelor şi publicaţiilor culturale, altele decât cele propuse de uniunile de creatori din România, membre ale Alianţei Naţionale a Uniunilor de Creatori, în conformitate cu prevederile Legii nr. 136/2015 pentru finanţarea revistelor de cultură reprezentative din România (denumită în continuare schema de ajutor de minimis).
Acordarea ajutorului de minimis în cadrul schemei se va face cu respectarea criteriilor privind ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul (UE) 2023/2.831 al Comisiei din 13 decembrie 2023, privind aplicarea articolelor 107 şi 108 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene în cazul ajutoarelor de minimis. Ministerul Culturii, prin Direcţia cultură scrisă şi creaţie contemporană şi Direcţia economică, este furnizorul şi administratorul prezentei scheme de ajutor de minimis.
Obiectivul prezentei scheme de ajutor de minimis este susţinerea editării revistelor şi publicaţiilor culturale, altele decât cele propuse de uniunile de creatori din România, membre ale Alianţei Naţionale a Uniunilor de Creatori, în conformitate cu prevederile Legii nr. 136/2015 pentru finanţarea revistelor de cultură reprezentative din România, cu modificările şi completările ulterioare.
Prezenta schemă de ajutor de minimis se aplică pe întreg teritoriul României.
Prezenta schemă de ajutor de minimis nu se aplică pentru:
a) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse pescăreşti şi de acvacultură;
b) ajutoarele acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor pescăreşti şi de acvacultură, în cazul în care cuantumul ajutoarelor este stabilit pe baza preţului sau a cantităţii de produse achiziţionate sau introduse pe piaţă;
c) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi desfăşoară activitatea în domeniul producţiei primare de produse agricole;
d) ajutoarele acordate întreprinderilor care desfăşoară activităţi de prelucrare şi comercializare a produselor agricole, în unul dintre următoarele cazuri:
(i) atunci când valoarea ajutorului este stabilită pe baza preţului sau a cantităţii de produse de acest tip achiziţionate de la producători primari sau introduse pe piaţă de întreprinderile respective;
(ii) atunci când ajutorul este condiţionat de transferarea lui parţială sau integrală către producătorii primari;
e) ajutoarele destinate activităţilor legate de export către ţări terţe sau către state membre, respectiv ajutoarele legate direct de cantităţile exportate, ajutoarele destinate înfiinţării şi funcţionării unei reţele de distribuţie sau destinate altor cheltuieli curente legate de activitatea de export;
f) ajutoarele condiţionate de utilizarea preferenţială a produselor naţionale faţă de produsele importate;
g) ajutoarele pentru achiziţia de vehicule de transport rutier de mărfuri, acordate întreprinderilor care efectuează şi transport rutier de mărfuri în contul terţilor sau contra cost.
În cazul în care o întreprindere îşi desfăşoară activitatea atât în sectoarele enumerate mai sus, cât şi în unul sau mai multe sectoare sau domenii de activitate incluse în domeniul de aplicare al prezentei scheme de ajutor de minimis, aceasta se aplică ajutoarelor acordate pentru sectoarele sau activităţile eligibile, cu condiţia ca furnizorul să se asigure, prin mijloace corespunzătoare, precum separarea activităţilor sau o distincţie între costuri, că activităţile desfăşurate în sectoarele excluse din domeniul de aplicare al prezentei scheme de ajutor de minimis nu beneficiază de ajutoare de minimis acordate în conformitate cu aceasta.
Ajutorul se acordă întreprinderilor unice, după caz, în limita sumei reprezentate de pragul de minimis, astfel:
a) valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unei întreprinderi unice nu poate depăşi suma de 300.000 euro în nicio perioadă de 3 ani;
b) plafonul stabilit va fi exprimat, ca valoare brută, înainte de deducerea unor eventuale taxe sau a altor obligaţii fiscale.
În cazul în care, prin acordarea unor noi ajutoare de minimis, s-ar depăşi plafonul relevant, nicio parte a respectivelor ajutoare noi nu poate fi acordată. În cazul fuziunilor sau al achiziţiilor, atunci când se stabileşte dacă un nou ajutor de minimis acordat unei întreprinderi noi sau întreprinderii care face achiziţia depăşeşte plafonul relevant, se iau în considerare toate ajutoarele de minimis anterioare acordate tuturor întreprinderilor care fuzionează. Ajutoarele de minimis acordate legal înainte de fuziune sau achiziţie rămân legal acordate.
În cazul în care o întreprindere se împarte în două sau mai multe întreprinderi separate, ajutoarele de minimis acordate înainte de separare se alocă întreprinderii care a beneficiat de acestea, şi anume, în principiu, întreprinderii care preia activităţile pentru care au fost utilizate ajutoarele de minimis. În cazul în care o astfel de alocare nu este posibilă, ajutoarele de minimis se alocă proporţional pe baza valorii contabile a capitalului social al noilor întreprinderi la data efectivă a separării.
Finanţarea nerambursabilă se acordă pe bază de contracte încheiate între autoritatea finanţatoare şi solicitantul de ajutor de minimis, în condiţiile prevăzute de prezenta schemă de ajutor de minimis şi de modelul-cadru al contractului de finanţare (prevăzut în anexa nr. 3 la schemă).
Ajutorul de minimis se poate acorda sub formă de sprijin financiar nerambursabil, astfel:
- aavans de maximum 30% la semnarea contractului de finanţare;
- plata soldului final în cuantum de 70%, după transmiterea raportului financiar însoţit de documente justificative
Prevederi suplimentare referitoare la condiţiile de eligibilitate pentru proiectele editoriale şi beneficiari, disponibile AICI