Controlul financiar preventiv propriu în Ministerul Apărării Naţionale
- Detalii
- Andreea CTCE
- Fiscalitate
- Accesări: 196
Ordinul Ministerului Apărării Naționale nr. M.120 din 19 noiembrie 2014 pentru aprobarea normelor metodologice specifice privind organizarea şi exercitarea controlului financiar preventiv propriu în Ministerul Apărării Naţionale a fost republicat în Monitorul Oficial nr. 1084 din 30 octombrie 2024.
În Ministerul Apărării Naţionale, controlul financiar preventiv propriu este organizat potrivit prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 119/1999 privind controlul intern/managerial şi controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Normelor metodologice generale referitoare la exercitarea controlului financiar preventiv şi Codului specific de norme profesionale pentru persoanele care desfăşoară activitatea de control financiar preventiv propriu, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 923/2014, republicat, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi ale dispoziţiilor prezentelor norme metodologice specifice.
Controlul financiar preventiv are drept scop identificarea proiectelor de operaţiuni, denumite în continuare operaţiuni, care nu respectă condiţiile de legalitate şi regularitate şi/sau, după caz, de încadrare în limitele şi destinaţia creditelor bugetare şi de angajament şi prin a căror efectuare s-ar prejudicia patrimoniul public şi/sau fondurile publice.
Fac obiectul controlului financiar preventiv operaţiunile care vizează, în principal:
- angajamentele legale şi angajamentele bugetare;
- deschiderea şi repartizarea de credite bugetare;
- modificarea repartizării pe trimestre şi pe subdiviziuni a clasificaţiei bugetare a creditelor aprobate, inclusiv prin virări de credite;
- ordonanţarea cheltuielilor;
- constituirea veniturilor publice, în privinţa autorizării şi stabilirii titlurilor de încasare;
- concesionarea sau închirierea de bunuri aparţinând domeniului public al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale;
- vânzarea, gajarea, concesionarea sau închirierea de bunuri aparţinând domeniului privat al statului sau al unităţilor administrativ-teritoriale;
- alte categorii de operaţiuni stabilite prin ordin al ministrului finanţelor.
Conţinutul controlului financiar preventiv constă în verificarea sistematică a operaţiunilor care fac obiectul acestuia, din punctul de vedere al:
- legalităţii - controlul de legalitate;
- regularităţii - controlul de regularitate;
- încadrării în limitele şi destinaţia creditelor bugetare şi/sau de angajament, după caz - controlul bugetar.
Ordonatorii de credite au obligaţia organizării controlului financiar preventiv propriu la nivelul unităţilor militare pe care le conduc şi/sau structurilor asigurate financiar, după caz, astfel încât să se realizeze obiectivele controlului, prin aplicarea prevederilor actelor normative menţionate anterior.
Şeful Direcţiei generale financiar-contabile asigură coordonarea controlului financiar preventiv propriu, îndrumarea metodologică, verificarea şi monitorizarea modului de aplicare în structurile Ministerului Apărării Naţionale a actelor normative privind controlul financiar preventiv propriu. Operatorii economici din coordonarea Ministerului Apărării Naţionale elaborează norme proprii de control financiar preventiv propriu, ţinând cont de legislaţia aplicabilă fiecărei entităţi. Coordonarea şi controlul modului de aplicare la operatorii economici aflaţi în coordonarea Ministerului Apărării Naţionale a dispoziţiilor legale referitoare la controlul financiar preventiv propriu revine consiliilor de administraţie şi adunărilor generale ale acţionarilor, potrivit legii.
Controlul financiar preventiv propriu se organizează de ordonatorii de credite, la nivelul unităţilor militare, prin stabilirea:
- cadrului specific al operaţiunilor supuse controlului financiar preventiv propriu, graficului de circulaţie al documentelor prevăzute în cadrul specific şi a modului de organizare a evidenţei angajamentelor bugetare;
- compartimentelor/entităţilor organizaţionale de specialitate în care se iniţiază şi derulează operaţiunile supuse controlului financiar preventiv propriu;
- persoanelor cu atribuţii şi responsabilităţi în derularea operaţiunilor supuse controlului financiar preventiv propriu;
- persoanelor care certifică realitatea, regularitatea şi legalitatea proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv propriu;
- persoanelor care exercită, prin viză, controlul financiar preventiv propriu şi identificatorului titularului vizei.
Elementele de organizare a controlului financiar preventiv propriu se materializează în documente separate care se iau în evidenţă la compartimentul documente clasificate, cu termen de păstrare 10 ani. Anual, în ordinul de zi pe unitate nr. 1 se înscriu numerele de înregistrare ale documentelor. La nivelul fiecărei unităţi militare se elaborează un cadru specific al operaţiunilor supuse controlului financiar preventiv propriu, denumit în continuare cadru specific, aplicabil în unitatea respectivă, prin particularizarea şi/sau dezvoltarea cadrului specific. Particularizarea se realizează în funcţie de specificul activităţii unităţii, prin menţinerea în cadrul specific al unităţii numai a acelor operaţiuni care se desfăşoară la nivelul unităţii militare.
Contabilii-şefi/similari întocmesc graficul de circulaţie al proiectelor de operaţiuni supuse controlului financiar preventiv propriu şi al documentelor prevăzute în coloana "Actele justificative" din cadrul specific, în unitatea respectivă. Graficul de circulaţie al documentelor se realizează prin elaborarea unei proceduri operaţionale şi cuprinde circuitul administrativ al documentelor, în ordine cronologică, de la momentul întocmirii până la arhivare, compartimentele şi persoanele implicate, cu detalierea acţiunii şi responsabilităţii fiecărei persoane implicate.
Dispoziții legate de compartimentele de specialitate în care se iniţiază şi derulează operaţiunile supuse controlului financiar preventiv propriu, disponibile AICI