Operaționalizarea amnistiei fiscale
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Fiscalitate
- Accesări: 169
Ministrul finanțelor a emis Ordinul nr. 5.521 din 16 septembrie 2024 pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligații bugetare. Publicat în Monitorul Oficial nr. 944 din 19 septembrie 2024, actul normativ se aplică obligațiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv de către organele vamale și definitivează cadrul legal al mecanismului de amnistie.
Reamintim că amnistia fiscală a fost instituită prin Ordonanța de urgență nr. 107 din 4 septembrie 2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare şi a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative. Amnistia fiscală vizează atât persoanele juridice, cât și persoanele fizice și constă, în esență, în anularea accesoriilor cu condiția plății principalului până la 25 noiembrie 2024.
Potrivit noului act normativ, prin obligații bugetare administrate de organul fiscal central se înțelege obligații fiscale principale reprezentând impozite, taxe, contribuții sociale, drepturi vamale şi alte sume datorate bugetului general consolidat, precum şi obligații accesorii aferente acestora, stabilite prin:
- declarații fiscale;
- decizii de impunere;
- decizii referitoare la obligațiile fiscale accesorii;
- orice alte acte prin care se stabilesc impozite, taxe, contribuții sociale, drepturi vamale şi alte sume datorate bugetului general consolidat.
De asemenea, prin obligații bugetare administrate de organul fiscal central se înțelege inclusiv obligațiile bugetare individualizate în titluri executorii emise potrivit legii, existente în evidența organului fiscal central competent în vederea recuperării.
Referitor la categoriile de obligații de plată accesorii care, potrivit ordonanței de urgență, pot face obiectul facilităților fiscale sunt următoarele:
- dobânzi/majorări de întârziere;
- penalități de întârziere/penalități de nedeclarare/penalități;
- orice alte obligații de plată accesorii.
Conform prevederilor din noua procedură, nu se amână la plată şi nu se anulează accesoriile aferente unor obligații bugetare principale:
- reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri ce se cuvin bugetului Uniunii Europene;
- care fac obiectul unor procese penale aflate în curs de desfășurare la data intrării în vigoare a ordonanței de urgență sau care încep ulterior acestei date;
- stabilite prin hotărâri penale definitive;
- reprezentând prejudicii care fac obiectul art. 10 din Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale, cu modificările şi completările ulterioare.
Prevederile se aplică pentru deconturile de TVA aflate în curs de soluționare la data de 25 noiembrie 2024 şi pentru care se emite decizie de impunere după această dată, cu îndeplinirea următoarelor condiții:
- să se depună cerere de anulare a unor obligații bugetare;
- să se achite în 30 de zile de la data comunicării deciziei prin care se respinge rambursarea obligațiile bugetare de care depinde anularea, nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea de rambursare.
Obligațiile de plată accesorii aferente diferențelor de obligații bugetare principale stabilite prin decizii de impunere emise ca urmare a unui control fiscal început după data de 6 septembrie 2024 nu intră sub incidența anulării, cu excepția situației în care debitorii au depus în cel mult 20 de zile de la data de 6 septembrie 2024 declarații rectificative pentru perioadele fiscale anterioare datei de 31 august 2024 inclusiv, când aceștia pot beneficia de anularea obligațiilor de plată accesorii.
Primul pas e ca debitorii să își exprime intenția de a beneficia de anularea unor obligații bugetare, respectiv a obligațiilor de plată accesorii şi/sau a unui procent din obligațiile bugetare principale, după caz, potrivit ordonanței de urgență, prin depunerea unei notificări, astfel:
- la registratura organului fiscal central competent, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în serviciul „Spațiu privat virtual“, denumit în continuare SPV;
- prin poștă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, în cazul persoanelor fizice care nu sunt înrolate în SPV;
- prin intermediul serviciului SPV.
După depunerea notificării, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, organul fiscal emite şi comunică debitorului decizia referitoare la obligațiile de plată accesorii şi certificatul de atestare fiscală.
Procedura se finalizează fie cu emiterea unei decizii favorabile de anulare a accesoriilor, fie cu emiterea unei decizii de respingere a cererii de anulare a accesoriilor.
Procedura se poate accesa AICI!