COVID-19 - Beneficii pentru persoanele private de libertate imunizate !


     În Monitorul Oficial nr. 427 din 7 iunie 2016, a fost publicată Decizia nr. 443 din 24 mai 2016 privind aprobarea Procedurii de lucru pentru acordarea recompenselor pe baza Sistemului de creditare a participării la activităţi şi programe educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială, activităţi lucrative, precum şi la prevenirea situaţiilor de risc. Actul normativ a fost emis de Administrația Națională a Penitenciarelor.

     Potrivit art. 2 din decizie, sistemul de creditare este o procedură obiectivă, unitară şi transparentă de măsurare a comportamentului persoanelor private de libertate, precum şi a eforturilor depuse de acestea în vederea reintegrării sociale. Pentru participarea la activităţi şi programe educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială, la activităţi lucrative, precum şi pentru prevenirea situaţiilor de risc, persoanele private de libertate primesc credite, care pot fi utilizate pentru acordarea recompenselor. Evidenţa şi gestionarea creditelor se realizează automat, prin intermediul aplicaţiei informatice de evidenţă a datelor persoanelor private de libertate, denumită în continuare aplicaţie informatică.

     În ceea ce privește acordarea şi scăderea creditelor, sistemul de creditare are la bază consemnările efectuate în documentele specifice elaborate la nivelul fiecărui sector de activitate şi înregistrările operate în aplicaţia informatică, de către personalul care desfăşoară activităţi directe cu persoanele private de libertate.

     Responsabilitatea introducerii datelor în secţiunile specifice din aplicaţia informatică, conform domeniului de competenţă, revine personalului stabilit prin decizia directorului unităţii. În aplicaţia informatică, la introducerea datelor privind finalizarea sau absolvirea programelor, activităţilor educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială, respectiv referitoare la participarea la activităţi lucrative, precum şi pentru prevenirea situaţiilor de risc, numărul de credite corespunzător va fi alocat automat, după cum urmează:

  • pentru fiecare activitate, program educativ, de asistenţă psihologică, asistenţă socială finalizat sau absolvit, fiecărui participant i se alocă un număr de credite, conform anexei nr. 5 la procedură;
  • pentru fiecare activitate lucrativă desfăşurată, fiecărui participant i se alocă un număr de credite, conform nomenclatorului activităţilor lucrative prevăzut în anexa nr. 7 la procedură;
  • pentru fiecare persoană privată de libertate, cu rol în prevenirea unor situaţii de risc, precum şi pentru persoanele care desfăşoară activităţi de sprijin pentru prevenirea suicidului în mediul de detenţie se alocă un număr de credite, conform anexei nr. 9 la procedură.

     Creditele acumulate se scad, la acordarea unei recompense, conform anexei nr. 1 la procedură, şi la aplicarea unei sancţiuni disciplinare, conform anexei nr. 3 la procedură. Creditele rămase în urma acordării unei recompense sau după aplicarea unei sancţiuni disciplinare sunt disponibile pentru utilizări ulterioare. Creditele pierdute în urma aplicării unei sancţiuni disciplinare sunt realocate în cazul admiterii sau admiterii în parte de către judecătorul de supraveghere a privării de libertate sau de către instanţa de judecată, a unei plângeri sau contestaţii formulate de către persoana privată de libertate.

     Același emitent, Administrația Națională a Penitenciarelor, emite și publică în Monitorul Oficial nr. 902 din 21 septembrie 2021, Decizia nr. 983 din 17 septembrie 2021 privind modificarea şi completarea Procedurii de lucru pentru acordarea recompenselor pe baza Sistemului de creditare a participării la activităţi şi programe educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială, activităţi lucrative, precum şi la prevenirea situaţiilor de risc, aprobată prin Decizia directorului general al Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor nr. 443/2016.

     Dat fiind contextual epidemiologic actual, legiutorul vine cu o serie de precizări legate de creditarea participării la prevenirea situațiilor de risc. Astfel, potrivit alin. (8) și (9) ale Art. 8, Secțiunea nr. 1, Cap. II din procedură, persoanele private de libertate imunizate, prin vaccinare, în scopul prevenirii situaţiilor de risc epidemiologic, în contextul pandemiei de COVID-19, beneficiază de credite, conform anexei nr. 9 la procedură. Creditele se acordă de către directorul unităţii în baza adeverinţei de vaccinare şi a listei nominale avizate de către personalul medical.

     În cazul unor situaţii epidemiologice, altele decât cele prevăzute anterior, care afectează sănătatea publică, persoanele private de libertate imunizate, prin vaccinare, în scopul protejării vieţii şi a sănătăţii, beneficiază de credite, conform anexei nr. 9 la procedură. Creditele se acordă de către directorul unităţii, în baza documentelor care atestă participarea la prevenirea acestor situaţii de risc epidemiologic, la propunerea formulată de către personalul medical.

     Totodată, creditele prevăzute la punctul 9 din anexa nr. 9 la procedură se acordă de către directorul unităţii persoanei private de libertate care desfăşoară activităţi de sprijin, la finalul perioadei de cel mult 72 de ore în care a avut în monitorizare o persoană cu risc de suicid, la propunerea formulată de şeful de secţie, dar pentru nu mai mult de trei astfel de situaţii (3 x 72 de ore) pentru aceeaşi persoană cu risc de suicid, pe parcursul a 60 de zile.

     Totalitatea reglementărilor conținute de Procedura de lucru pentru acordarea recompenselor pe baza Sistemului de creditare a participării la activităţi şi programe educative, de asistenţă psihologică şi asistenţă socială, activităţi lucrative, precum şi la prevenirea situaţiilor de risc, aprobată prin Decizia Administrației Naționale a Penitenciarelor nr. 443/2016 - AICI