Inspecţia sanitară de stat


     Adoptat pentru a înlocui vechile proceduri fragmentare, Ordinul Ministerului Sănătății nr. 1.757 din 11 iunie 2025 pentru aprobarea Normelor privind organizarea şi funcţionarea activităţii de inspecţie sanitară de stat introduce o abordare integrată, transparentă și eficientă în ceea ce privește intervențiile autorităților sanitare la nivel național. Actul normativ se regăsește în Monitorul Oficial al României nr. 549 din 13 iunie 2025.

     Personalul care desfăşoară activitatea de inspecţie sanitară şi control oficial are calitatea de funcţionar public. În exercitarea atribuţiilor legale, inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori sunt învestiţi cu exerciţiul autorităţii publice pe timpul şi în legătură cu îndeplinirea atribuţiilor şi obligaţiilor de serviciu, beneficiind de protecţie, potrivit legii. Personalul încadrat la structura de control în sănătate publică din cadrul direcţiilor de sănătate publică şi cel încadrat la Inspecţia Sanitară de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii se pot constitui sau pot face parte din organizaţii profesionale şi sindicale, cu respectarea dispoziţiilor legale. Inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori nu pot desfăşura alte activităţi în cadrul unităţilor din raza administrativ-teritorială în care desfăşoară activitatea de inspecţie sanitară.

     Astfel, potrivit art. 2 din norme, activitatea de inspecţie sanitară se desfăşoară în următoarele domenii:

  1. inspecţia în sănătate publică;
  2. inspecţia furnizorilor de servicii medicale.

     Scopul activităţii de inspecţie sanitară este reprezentat de:

  1. identificarea riscurilor pentru sănătatea publică, prin aprecierea probabilităţii de producere a unor efecte sau evenimente adverse omului sau mediului, ca urmare a expunerii la pericole;
  2. instituirea şi/sau impunerea măsurilor în scopul diminuării şi/sau eliminării ameninţării şi, implicit, a riscurilor pe care acestea le reprezintă pentru sănătatea publică;
  3. comunicarea riscului, prin schimbul reciproc de informaţii bazate pe date ştiinţifice între evaluatorii de risc, consumatori şi alţi potenţiali receptori interesaţi.

     În realizarea scopului său, Inspecţia Sanitară de Stat colaborează cu ministere, alte autorităţi ale administraţiei publice centrale şi locale, reprezentanţi ai partenerilor sociali. Inspecţia Sanitară de Stat din Ministerul Sănătăţii cooperează cu organisme similare din alte ţări pe baza tratatelor internaţionale la care România este parte, a protocoalelor încheiate pe bază de reciprocitate, precum şi cu instituţii din cadrul Uniunii Europene.

     Activitatea de inspecţie sanitară se desfăşoară în baza legitimaţiei de control. Inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori trebuie să aibă asupra lor legitimaţia de control în timpul acţiunilor de inspecţie sanitară. În exercitarea atribuţiilor de serviciu inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori au dreptul să aplice sigilii sau semne distinctive cu valoare de sigiliu în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare. Totodată, pentru realizarea inspecţiei, inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori acţionează în echipe de minimum două persoane. În situaţia în care, în timpul activităţii de inspecţie sanitară, se constată existenţa unui conflict de interese, personalul împuternicit comunică şefului ierarhic superior în vederea delegării unui alt inspector sanitar pentru continuarea inspecţiei.

     În activitatea de inspecţie sanitară, inspectorii sanitari şi asistenţii inspectori pot participa în echipe mixte, alături de reprezentanţii altor instituţii cu prerogative în activitatea de control în sănătate publică, în vederea efectuării inspecţiei sanitare de stat privind respectarea prevederilor legale din domeniul sănătăţii publice, în următoarele situaţii:

  1. la sesizări;
  2. în situaţii urgente cu risc major, cu impact asupra stării de sănătate a populaţiei.

    Acţiunile de inspecţie sanitară inopinate se desfăşoară în următoarele situaţii:

  1. în baza notificării primite din partea Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii;
  2. în baza solicitării direcţiei de sănătate publică teritoriale, cu înştiinţarea Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii asupra unor situaţii de urgenţă/risc epidemiologic;
  3. în baza notificărilor primite în cadrul sistemelor rapide de alertă sau de vigilenţă;
  4. în baza dispoziţiei conducerii Inspecţiei Sanitare de Stat din cadrul Ministerului Sănătăţii.

      Așadar, Ordinul nr. 1.757/2025 marchează un pas important în profesionalizarea și standardizarea inspecției sanitare de stat. El stabilește reguli clare, trasee administrative transparente și responsabilități explicite, în beneficiul sănătății publice. În același timp, oferă operatorilor economici un cadru previzibil și verificabil, în care conformitatea devine un element esențial al activității lor.

Pentru a consulta dispozițiile legate de organizarea acţiunilor de inspecţie sanitară de stat, precum și atribuţiile inspectorilor sanitari şi asistenţilor inspector, click AICI