Asigurarea egalităţii de şanse a elevilor în cadrul evaluărilor naţionale de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a în anul şcolar 2024-2025


View access
Public
Alias
asigurarea-egalitatii-de-sanse-a-elevilor-in-cadrul-evaluarilor-nationale-de-la-finalul-claselor-a-ii-a-a-iv-a-si-a-vi-a-in-anul-scolar-2024-2025
Captcha
captcha
Category (main)
Created by alias
Disable comments
disable_comments
Displaying parameters
display_params
ID
1189
Version information
item_screen
JImages
jimages
JUrls
jurls
Language
All
Language associations
lang_assocs
Layout parameters
layout_params
Layout selection
layout_selection
META data
{"robots":null,"xreference":"","author":"","rights":""}
Notify owner
notify_owner
Notify subscibers
notify_subscribers
Permissions
perms
Publish down (date)
0000-00-00 00:00:00
Publish up (date)
2024-09-16 12:27:57
SEO configuration
seoconf
Timezone info
timezone_info
Versions
versions
Publish changes
vstate

     Metodologia de organizare şi desfăşurare a evaluărilor naţionale de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a în anul şcolar 2024-2025, aprobată prin Ordinul Ministerului Educației nr. 6.595 din 4 septembrie 2024 a fost publicată în Monitorul Oficial nr. 913 din 10 septembrie 2024. Aceasta reglementează organizarea şi desfăşurarea evaluărilor naţionale de la finalul claselor a II-a, a IV-a şi a VI-a în anul şcolar 2024-2025, denumite în continuare EN-2025. Astfel, EN-2025 cuprind: Evaluarea rezultatelor învăţării elevilor la finalul clasei a II-a, denumită în continuare EN II, Evaluarea rezultatelor învăţării elevilor la finalul clasei a IV-a, denumită în continuare EN IV, respectiv Evaluarea rezultatelor învăţării elevilor la finalul clasei a VI-a, denumită în continuare EN VI.

     Coordonarea la nivel naţional a proiectării, organizării şi desfăşurării EN-2025, precum şi valorificarea rezultatelor acestora sunt asigurate de Ministerul Educaţiei, denumit în continuare ME, prin Centrul Naţional de Politici şi Evaluare în Educaţie, denumit în continuare CNPEE. Elaborarea procedurilor specifice evaluării se realizează de către CNPEE, prin consultarea direcţiilor de specialitate din ME.

     Potrivit art. 9 din metodologie, testele pentru EN-2025 se elaborează de către CNPEE, ţinând seama de următoarele cerinţe:

  1. să fie formulate clar, precis şi în strictă concordanţă cu programele şcolare în vigoare pentru fiecare disciplină de studiu;
  2. să aibă un nivel mediu de dificultate.

     Testele pentru EN-2025 au un format de tip „broşură de test“. Criteriile de evaluare, precum şi alte informaţii referitoare la stabilirea nivelurilor de performanţă atinse sunt cuprinse în Caietul cadrului didactic, document-tip elaborat de CNPEE şi transmis către unităţile de învăţământ care organizează EN-2025.

     EN-2025 se desfăşoară conform calendarului aprobat, în timpul orelor de curs, în funcţie de programul fiecărei unităţi de învăţământ.

     Elevii cu deficienţe, integraţi în învăţământul de masă, precum şi cei din învăţământul special, care parcurg curriculumul de masă, susţin EN-2025 în condiţiile prezentei metodologii. Elevii cu deficienţe, integraţi în învăţământul de masă sau şcolarizaţi în învăţământul special, care parcurg curriculumul de masă adaptat, precum şi elevii cu cerinţe educaţionale speciale care parcurg curriculumul specific învăţământului special susţin EN-2025, la solicitarea scrisă a părinţilor/reprezentanţilor legali ai elevului, prin adaptarea procedurii specifice de administrare a evaluării.

     Situaţia specială a elevilor cu cerinţe educaţionale speciale este menţionată atât în lista elevilor comunicată de către unitatea de învăţământ, cât şi în fişa de evaluare a acestora. Comisia de organizare şi de administrare a EN-2025 din unitatea de învăţământ asigură condiţii de egalizare a şanselor pentru elevii cu deficienţe, prin adaptarea procedurilor în funcţie de particularităţile individuale şi de cele specifice deficienţei respective.

     Măsurile pentru asigurarea condiţiilor de egalitate a şanselor pentru elevii cu deficienţe sunt următoarele:

  1. asigurarea posibilităţii de comunicare prin utilizarea sistemului Braille pentru elevii nevăzători, respectiv a limbajului mimico-gestual pentru elevii cu deficienţe de auz (inclusiv posibilitatea asigurării, după caz, a unui interpret autorizat);
  2. mărirea adecvată a timpului destinat efectuării lucrării scrise pentru elevii cu deficienţe motorii sau neuromotorii (care îi împiedică să scrie normal) sau pentru cei cu deficienţe vizuale grave;
  3. asigurarea testelor scrise cu caractere mărite pentru elevii ambliopi;
  4. transmiterea prin dictare, pentru elevii cu anumite deficienţe, a informaţiilor din teste;
  5. realizarea sarcinilor de lucru prin dictarea rezolvărilor de către elevul cu deficienţe către un al doilea cadru didactic, de altă specialitate decât cea la care se desfăşoară proba respectivă, pe parcursul desfăşurării testului.

     Elevii cu deficienţe din unităţile de învăţământ pot beneficia, după caz, de măsurile prevăzute anterior, în baza certificatului de încadrare în gradul de handicap sau a unei adeverinţe medicale. Elevii şcolarizaţi la domiciliu susţin testele de evaluare la domiciliu, în baza prevederilor Manualului de administrare.

Totalitatea prevederilor ce acoperă evaluarea testelor, precum și încărcarea rezultatelor în aplicația Evaluări naționale 0246, disponibile AICI