Raportul descriptiv de evaluare la finalul grupei mari a grădiniţei
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 342
Ministerul Educației a emis Ordinul nr. 6.584 din 4 septembrie 2024 pentru aprobarea Metodologiei privind întocmirea Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică şi la formarea competenţelor cognitive şi socioemoţionale ale copilului, la finalul grupei mari a grădiniţei. Actul normativ se regăsește în Monitorul Oficial al României nr. 913 din 10 septembrie 2024. Astfel, prezenta metodologie reglementează întocmirea, completarea şi valorificarea Raportului descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică şi la formarea competenţelor cognitive şi socioemoţionale ale copilului, la finalul grupei mari a grădiniţei.
Raportul descriptiv de evaluare referitor la dezvoltarea fizică şi la formarea competenţelor cognitive şi socioemoţionale ale copilului, la finalul grupei mari a grădiniţei, denumit în continuare Raport descriptiv de evaluare, se completează pentru toţi copiii din grupele mari din cadrul unităţilor de învăţământ cu grupe de nivel preşcolar. Scopul întocmirii Raportului descriptiv de evaluare îl reprezintă orientarea şi optimizarea procesului de predare-învăţare a copiilor în etapa şcolară următoare, respectiv în clasa pregătitoare, sprijinind profesorul pentru învăţământ primar/ învăţătorul în procesul de personalizare a abordării didactice în funcţie de interesele, nevoile şi potenţialul fiecărui copil, precum şi în procesul de construire a sarcinilor de învăţare optime, pentru întreaga formaţiune de studiu şi pentru fiecare copil în parte. Modelul Raportului descriptiv de evaluare se regăseşte în anexa nr. 1 la metodologie.
Procesul de evaluare a copiilor la finalul grupei mari a grădiniţei se desfăşoară pe tot parcursul anului şcolar şi se încheie în lunile mai-iunie, dar nu mai târziu de ultima zi a cursurilor din anul şcolar, prin completarea Raportului descriptiv de evaluare cu aspectele privind nivelul realizării/dobândirii comportamentelor stabilite în Profilul de formare al absolventului, în Curriculumul pentru educaţia timpurie, în Reperele fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea timpurie a copilului de la naştere la 7 ani sau în urma înregistrărilor consemnate în caietul de observaţii şi în Fişa de apreciere a progresului individual al copilului.
Raportul descriptiv de evaluare este un document-tip, structurat pe următoarele secţiuni:
- date de identificare ale preşcolarului;
- conţinutul raportului, cu următoarele delimitări: dezvoltare fizică, competenţe cognitive (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizaţi/îndepliniţi de copil, specifici domeniilor Dezvoltare cognitivă şi cunoaşterea lumii, Dezvoltarea limbajului, a comunicării şi a premiselor citirii şi scrierii) şi competenţe socioemoţionale (în care se realizează consemnări ale indicatorilor comportamentali realizaţi/îndepliniţi de copil, specifici domeniilor Dezvoltare socioemoţională şi Capacităţi şi atitudini în învăţare) din Curriculumul pentru educaţia timpurie, din Profilul de formare al absolventului şi din Reperele fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea timpurie a copilului de la naştere la 7 ani;
- observaţii, aprecieri şi recomandări.
La începutul anului şcolar, cadrul didactic/cadrele didactice ale grupei informează familia fiecărui preşcolar din grupa mare la care îşi desfăşoară activitatea despre Raportul descriptiv de evaluare, despre utilitatea şi structura acestuia.
Cadrul didactic/Cadrele didactice de la grupa mare a grădiniţei consemnează în Caietul de observaţii şi în Fişa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învăţământul primar informaţii privind comportamentele manifestate de copii pe durata parcurgerii învăţământului preşcolar. Aceste informaţii, precum şi consultarea indicatorilor din Profilul de formare al absolventului (secţiunea Învăţământ preşcolar) sau din Reperele fundamentale în învăţarea şi dezvoltarea timpurie a copilului de la naştere la 7 ani sprijină întregul demers de completare a Raportului descriptiv de evaluare.
Raportul descriptiv de evaluare este completat de către cadrul didactic/cadrele didactice de la grupa respectivă, în colaborare cu consilierul şcolar angajat al unităţii de învăţământ sau desemnat de centrul judeţean de resurse şi asistenţă educaţională/Centrul Municipiului Bucureşti de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE/CMBRAE), apelând la informaţiile colectate din Caietul de observaţii şi din Fişa de apreciere a progresului copilului înainte de intrarea în învăţământul primar, precum şi la informaţiile colectate în urma discuţiilor cu părinţii copilului. Cadrul didactic/Cadrele didactice asigură completarea raportului ţinând cont de Instrucţiunile de completare a Raportului descriptiv de evaluare din anexa nr. 2 la metodologie.
Raportul descriptiv de evaluare este tipărit, semnat de cadrul didactic, de profesorul consilier şcolar, de director, de părinţi şi înregistrat în unitatea de învăţământ şi ulterior la unitatea de învăţământ unde copilul frecventează clasa pregătitoare. Rapoartele descriptive de evaluare se arhivează la nivelul unităţii de învăţământ, până în ultima zi a anului şcolar, în care acesta a fost întocmit. Ulterior, rapoartele descriptive de evaluare sunt scanate şi arhivate electronic de unitatea de învăţământ, pentru o perioadă de doi ani de la înscrierea copilului la şcoală.
Raportul descriptiv de eva luare poate fi consultat de către:
- conducerea unităţii de învăţământ cu grupe de nivel preşcolar, de cadrele didactice care desfăşoară activităţi cu copilul la grupă şi de profesorul consilier şcolar menţionat la art. 6 alin. (2) din metodologie, pe toată durata frecventării grupei mari a grădiniţei de către copil, pentru coordonarea demersurilor de urmărire şi sprijin acordat acestuia pentru a-şi atinge potenţialul;
- conducerea unităţii de învăţământ cu clase de nivel primar şi cadrul didactic care a preluat copilul la clasa pregătitoare, pe toată durata frecventării clasei pregătitoare de către copil/elev, pentru coordonarea demersurilor de cunoaştere a copilului, de adaptare a acestuia la cerinţele şcolare şi de proiectare a demersului didactic corespunzător nevoilor acestuia;
- părintele copilului preşcolar, în momentul înmânării acestuia de către cadrul didactic/cadrele didactice de la grupă, cu menţiunea obligativităţii transmiterii acestuia unităţii de învăţământ la care este înscris elevul pentru a frecventa clasa pregătitoare, respectiv învăţătorului/profesorului pentru învăţământul primar, în prima săptămână de şcoală a anului şcolar respectiv;
- reprezentanţi ai inspectoratului şcolar/Ministerului Educaţiei, în vederea monitorizării şi analizei performanţelor preşcolarilor, conform Curriculumului pentru educaţia timpurie, respectiv Curriculumului pentru clasa pregătitoare.
Detalii despre valorificarea Raportului descriptiv de evaluare la finalul grupei mari a grădiniţei, disponibile AICI