Portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar
- Detalii
- Ana-Maria CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 556
Ministrul educației a emis Ordinul nr. 6.478 din 30 august 2024 de aprobare a Metodologiei privind portofoliul educațional al preșcolarului și al elevului din învățământul preuniversitar. Actul normativ a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 897 din 5 septembrie 2024.
Portofoliul educațional este obligatoriu începând cu generația de preșcolari care intră în grupa mijlocie, respectiv cu generația de elevi care intră în clasa pregătitoare în anul școlar 2024-2025.
Metodologia operează cu două tipuri de instrumente distincte, specifice sistemului educațional, care urmăresc să sprijine atingerea potențialului propriu de către beneficiarii primari din învățământul preuniversitar, cu aportul conjugat al cadrelor didactice, al părinților și al altor actori educaționali din comunitate, având ca reper profilul absolventului. Cele două tipuri de instrumente distincte, specifice sistemului educațional, sunt:
- portofoliul individual - instrument folosit în activitatea de documentare a progresului individual și, implicit, în activitatea de concepere a măsurilor din planul individualizat de învățare sau din planul educațional personalizat (după caz);
- portofoliul educațional - instrument folosit în activitatea de documentare a traseului educațional al preșcolarului/elevului, cu influențe clare asupra orientării școlare/profesionale a acestuia.
Portofoliul individual cuprinde produse sau rezultate ale activităților desfășurate pe parcursul unui an școlar, în contexte formale, nonformale și informale de învățare, cum ar fi: desene, fotografii, colaje, proiecte, lucrări practice/creative etc., și este predat părintelui sau, după caz, elevului la sfârșitul anului școlar.
Portofoliul educațional cuprinde documente relevante pentru rezultatele învățării elevilor:
- planul individualizat de învățare al elevului, inclusiv recomandări de recuperare a pierderilor de învățare;
- planul educațional personalizat, în cazul elevilor cu cerințe educaționale speciale;
- rapoarte descriptive de evaluare de la finalul învățământului preșcolar, al clasei pregătitoare și al clasei I, rezultatele evaluărilor de la nivelul claselor a II-a, a IV-a, a VI-a, ale evaluării naționale de la finalul clasei a VIII-a și ale examenului de bacalaureat;
- diploma de absolvire și foaia matricolă, pentru absolvenții de gimnaziu și de liceu;
- certificări care prezintă rezultate la disciplinele de studiu, pe ani de studiu/niveluri de școlarizare;
- certificatul de calificare profesională de nivel 3 sau 4, pentru absolvenții de liceu;
- diplome, certificate, alte înscrisuri obținute în urma evaluării competențelor dobândite în diferite contexte formale, nonformale și informale;
- recomandări de orientare școlară și profesională ori de încadrare într-o formă de învățământ de nivel superior sau pe piața forței de muncă etc.
Portofoliul individual se subordonează portofoliului educațional, produse sau rezultate ale activităților cuprinse în portofoliul individual putând fi incluse în portofoliul educațional. După finalizarea învățământului obligatoriu, portofoliul educațional poate fi completat cu rezultate ale activităților de învățare pe tot parcursul vieții. Portofoliul individual și portofoliul educațional au roluri diferite pentru principalii beneficiari educaționali.
Potrivit metodologiei, rolurile portofoliului individual pentru preșcolar/elev sunt:
- construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți;
- sprijin în identificarea a ceea ce știe, ceea ce poate face;
- ajutor pentru stabilirea unor obiective de învățare pe care să le revizuiască periodic;
- încurajarea reflecției privind procesul de învățare și conștientizarea a ceea ce știe și poate face autonom.
Rolurile portofoliului individual pentru educator/profesorul pentru educație timpurie/învățător/profesorul pentru învățământ primar/profesorul diriginte/colectivul de cadre didactice care predau la clasă sunt:
- sprijinirea preșcolarului/elevului în construcția imaginii de sine și a respectului față de ceilalți;
- identificarea nevoilor de sprijin în învățare și proiectarea unor demersuri specifice;
- dezvoltarea capacității de autoevaluare a preșcolarilor/elevilor;
- orientarea preșcolarului/elevului către tehnici de învățare specifice diferitelor domenii de cunoaștere/discipline.
Rolurile portofoliului individual pentru părinte/reprezentantul legal sunt:
- crearea unei culturi a colaborării cu personalul școlar, pentru o mai eficientă conectare a mediului școlar cu cel familial și pentru oferirea de sprijin constant și congruent preșcolarului/ elevului;
- conștientizarea punctelor tari și a punctelor slabe ale parcursului școlar al preșcolarului/elevului;
- sprijinirea preșcolarului/elevului în construirea propriei motivații pentru învățare.
În cazul portofoliului educațional realizat în format fizic, la finalul fiecărui ciclul de învățământ, educatorul/profesorul pentru educație timpurie/învățătorul/profesorul pentru învățământul primar/profesorul diriginte transmite portofoliul educațional al preșcolarului/elevului profesorului pentru învățământul primar/ profesorului diriginte, după caz, în primele 15 zile de la debutul noului an școlar.
În cazul în care elevul este școlarizat în altă unitate de învățământ, portofoliul educațional în format fizic va fi preluat sub semnătură de către părintele/reprezentantul legal al acestuia, care are obligația să îl înmâneze profesorului pentru învățământul primar/profesorului diriginte, după caz, în primele 30 de zile de la momentul înscrierii în noua unitate de învățământ.
Pentru mai multe detalii, accesați Metodologia din 30 august 2024!