Procesul de elaborare a calificării profesionale
- Detalii
- Andreea CTCE
- Noutăţi legislative
- Accesări: 213
Ordinul Ministerului Educației nr. 6.194 din 23 august 2024 privind aprobarea Metodologiei pentru elaborarea şi actualizarea calificărilor profesionale a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 874 din 30 august 2024. Potrivit art. 1 din metodologie, calificarea este rezultatul formal al unui proces de evaluare şi validare, care este obţinut atunci când un organism competent stabileşte că o persoană a dobândit, ca urmare a învăţării, rezultate la anumite standarde prestabilite.
Rezultatul formal al procesului de evaluare şi validare este un document care certifică încheierea cu succes a acestuia. Documentul poartă numele de act de studii şi poate fi diplomă/certificat/atestat, după caz. Actele de studii pot fi oferite absolventului pe suport fizic - hârtie sau digital. Actul de studii este cel care dovedeşte unui angajator că o persoană a obţinut o calificare în urma unui proces de evaluare şi validare recunoscut de sistemul de educaţie şi formare profesională naţional.
Procesul de evaluare şi validare trebuie să cuprindă în clar:
- ce se evaluează: rezultatele învăţării;
- cum se evaluează: teoretic, practic, mixt;
- care sunt regulile: rezultatele învăţării care se evaluează şi notarea acestora - răspunsurile;
- modul de evaluare: faţă în faţă/online;
- validarea: condiţia minimă pentru a se putea considera evaluarea promovată.
Procesul de evaluare trebuie să fie transparent, toate cele enumerate mai sus să fie publice, cunoscute de candidaţii la evaluare. Procesul de evaluare poate cuprinde toate rezultatele învăţării/competenţele aferente unei calificări sau doar o parte dintre acestea, în cazul unei calificări parţiale. Actele de studii pentru rezultatele învăţării validate, aferente unei calificări parţiale, se emit sub formă de certificate de calificare parţială prin microcertificare. Astfel, art. 9 din metodologiert. 9 din metodologie prevede că modelul procesului de elaborare a calificării are la bază modelul calificării prin competenţe, prezentat în anexa nr. 1 la metodologie.
Următorii actori sunt implicaţi în procesul de calificare bazat pe rezultatele învăţării:
- piaţa muncii, prin reprezentanţii ei din domeniu: patronate, sindicate, comitete sectoriale, după caz;
- furnizorul de educaţie şi formare, ca instituţie cu personalitate juridică, instituţii publice şi private, furnizori de educaţie şi formare profesională sau centre de evaluare şi certificare a competenţelor profesionale obţinute pe alte căi decât cele formale;
- cadrele didactice de specialitate/specialişti recunoscuţi/ formatori;
- cursantul/elevul;
- instituţia competentă de asigurare a calităţii în educaţie şi formare profesională.
Recunoaşterea/Acceptarea calificării dovedeşte buna cooperare între piaţa muncii şi furnizorul de educaţie în construcţia programului de calificare şi calitatea activităţilor conexe. Criteriul de măsurare a recunoaşterii/acceptării calificării de către piaţa muncii se numeşte angajabilitate şi reprezintă raportul dintre numărul absolvenţilor unui program de calificare recunoscuţi - angajaţi de piaţa muncii şi numărul total al acestora pentru un domeniu şi nivel de calificare la acelaşi furnizor de educaţie şi formare.
Feedbackul poate fi:
a. pozitiv, calificarea este căutată, absolventul îşi găseşte de lucru, angajabilitatea este bună;
b. negativ: absolvenţii nu sunt angajaţi în domeniul absolvit, caz în care se iau măsuri:
(i) privind utilitatea calificării - atunci instituţia furnizoare de educaţie şi formare profesională trebuie să analizeze necesitatea şi oportunitatea menţinerii calificării;
(ii) privind competenţele şi dacă este necesară perfecţionare/conversie sau reconversie profesională, situaţie în care trebuie să se reia ciclul şi să se revizuiască calificarea, începând de la competenţe şi rezultatele învăţării până la disciplină şi program de educaţie şi formare, pe modelul prezentat.
Calificarea trebuie să fie dinamică, flexibilă şi deschisă la schimbare urmărind ciclul ei de viaţă care cuprinde trei etape:
- apariţia/intrarea pe piaţă;
- maturitatea, care durează zeci de ani;
- declinul, când nu se mai actualizează rezultatele învăţării
Rezultatul procesului de elaborare a unei calificări se concretizează prin fişa calificării prevăzută în anexa nr. 2 la metodologie, elaborată/actualizată şi gestionată de către ANC împreună cu comitetele sectoriale. Standardul de calificare se realizează conform legislaţiei în vigoare. Procesul de elaborare a unei calificări, conform art. 9 din metodologie, este realizat pentru a facilita în perspectivă dobândirea unei calificări internaţionale.
O calificare internaţională este o calificare acordată de un organism internaţional legal constituit (asociaţie, organizaţie, sector sau companie) sau de un organism naţional acţionând în numele unui organism internaţional, care este utilizată în cel puţin două ţări şi care include rezultate ale învăţării evaluate prin trimitere la standarde stabilite de un organism internaţional. Recunoaşterea calificărilor se realizează prin echivalarea rezultatelor învăţării. Recunoaşterea rezultatelor învăţării reprezintă procesul prin care se acordă un statut oficial rezultatelor învăţării, care sunt evaluate şi validate prin dobândirea de credite ECTS, în vederea acordării certificatului de calificare profesională. Rezultatele învăţării diferă prin descriptorii nivelurilor de calificare. Fiecare nivel de calificare are propriii săi descriptori. Nivelul de calificare este propus de reprezentanţii pieţei muncii/ai sectorului de activitate CAEN, conform metodologiilor specifice şi descriptorilor de nivel de calificare, prevăzuţi la art. 11 din metodologie.
Aceeaşi competenţă, definită/enunţată identic, diferă de la un nivel de calificare la altul prin rezultatele învăţării, respectiv descriptorii aferenţi. Programele de calificare conţin competenţe şi rezultate ale învăţării utile pieţei muncii, de regulă în număr de 6-10 profesionale, prin care se rezolvă probleme concrete ale locului de muncă. Competenţele/Rezultatele învăţării se perfecţionează continuu prin învăţarea permanentă.
Calificările se actualizează prin refacerea fişei aferente prezentate în anexa nr. 2 la metodologie şi implicit ulterior a standardului. Evoluţia tehnologică conduce la necesitatea actualizării/modernizării standardului de calificare la minimum 5 ani, dar acest interval poate fi îmbunătăţit pe parcurs. Lipsa de flexibilitate şi adaptabilitate la cerinţele pieţei accelerează declinul unui program de educaţie şi formare, făcându-l caduc pentru piaţa muncii, astfel impunându-se actualizarea sau eliminarea lui.
Pentru a consulta reglementările cuprinse în textul integral al Metodologiei pentru elaborarea şi actualizarea calificărilor profesionale, aprobate prin Ordinul nr. 6.194/2024, click AICI