Înscrierea în Registrul artelor spectacolului


     Ordinul Ministerului Culturii nr. 2.668 din 3 martie 2025 pentru aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a Registrului artelor spectacolului a fost publicat în Monitorul Oficial nr. 224 din 13 martie 2025. Registrul artelor spectacolului constituie documentul unitar de evidenţă în care sunt înscrise instituţiile şi companiile de spectacole sau concerte, precum şi persoanele fizice titulare ale atestatului de impresar artistic şi persoanele juridice de drept privat care au obţinut avizul de impresariat artistic. În Registru pot fi înscrise aşezămintele culturale de drept public, care funcţionează ca instituţii gazdă de spectacole şi/sau concerte.

     Registrul este administrat de Ministerul Culturii, prin Institutul Naţional pentru Cercetare şi Formare Culturală, denumit în continuare Institutul. Registrul este ţinut pe suport hârtie şi în format electronic. Informaţiile cuprinse în Registru sunt publice. Operaţiunile în Registru, precum şi oferirea de informaţii din acesta se fac prin decizie a directorului general al Institutului, după caz, la solicitarea persoanelor fizice sau juridice îndreptăţite, în urma referatului întocmit de persoanele care asigură secretariatul.

     Cererile pentru înscrierea în Registru se completează online pe platforma Institutului, la adresa www.registrulartelor.ro, şi se înregistrează de persoanele care asigură secretariatul, conform dispoziţiilor art. 5 din regulament. Documentele care însoţesc cererile de înscriere online sunt ataşate de solicitanţi în format digital. Dacă consideră necesar, persoanele care asigură secretariatul pot cere solicitanţilor prezentarea documentelor în copie legalizată, în vederea confruntării.

     Cererea pentru înscrierea în Registru a instituţiilor de spectacole sau concerte se completează online de reprezentantul legal al instituţiei şi trebuie să aibă anexate următoarele documente:

  1. actul de înfiinţare, după caz;
  2. regulamentul de organizare şi funcţionare a instituţiei, aprobat în condiţiile legii, din care să reiasă tipul acesteia - de repertoriu/de proiecte/altele;
  3. actul juridic/actele juridice referitor/referitoare la titlul cu care deţine şi/sau utilizează sediul în care funcţionează instituţia;
  4. descrierea (tehnică) a sediului şi a altor facilităţi deţinute/ aflate în administrare;
  5. contractul de management al directorului general/ directorului instituţiei;
  6. certificatul de înregistrare fiscală a instituţiei;
  7. actul de identitate al reprezentantului legal al persoanei juridice care solicită înscrierea;
  8. documentul de plată a tarifului pentru înscrierea în Registru şi pentru eliberarea certificatului de înscriere - pe baza facturii emise, după verificarea eligibilităţii cererii.

     Cererea pentru înscrierea în Registru a companiilor de spectacole sau concerte se completează online de reprezentantul legal al companiei şi trebuie să aibă anexate următoarele documente:

  1. actul constitutiv şi/sau statutul, după caz, şi orice acte modificatoare legale ale acestora;
  2. certificatul de înregistrare la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi ultimul certificat constatator eliberat de acesta, la data transmiterii cererii, dacă au apărut modificări faţă de actul constitutiv iniţial, sau, după caz, dovada înscrierii în Registrul naţional al asociaţiilor şi fundaţiilor;
  3. certificatul de înregistrare fiscală;
  4. contractul de mandat al directorului/directorului general al companiei, după caz;
  5. actul juridic/actele juridice referitor/referitoare la titlul cu care deţine şi/sau utilizează sediul în care funcţionează compania;
  6. descrierea (tehnică) a sediului şi a altor facilităţi deţinute/aflate în administrare;
  7. actul de identitate al reprezentantului legal al persoanei juridice care solicită înscrierea;
  8. documentul de plată a tarifului pentru înscrierea în Registru şi pentru eliberarea certificatului de înscriere.

     Cererea pentru înscrierea în Registru a aşezămintelor culturale de drept public care funcţionează ca instituţii gazdă de spectacole şi/sau concerte se completează online de reprezentantul legal al instituţiei şi trebuie să aibă anexate următoarele documente:

  1. actul de înfiinţare, după caz;
  2. regulamentul de organizare şi funcţionare a instituţiei, aprobat în condiţiile legii;
  3. actul juridic/actele juridice referitor/referitoare la titlul cu care deţine şi/sau utilizează sediul în care funcţionează instituţia;
  4. descrierea tehnică a sediului şi a altor facilităţi deţinute/aflate în administrare;
  5. contractul de management al directorului general/ directorului instituţiei;
  6. certificatul de înregistrare fiscală a instituţiei;
  7. actul de identitate al reprezentantului legal al persoanei juridice care solicită înscrierea;
  8. documentul de plată a tarifului pentru înscrierea în Registru şi pentru eliberarea certificatului de înscriere - pe baza facturii emise, după verificarea eligibilităţii cererii.

     Înscrierea persoanelor fizice şi a persoanelor juridice care obţin atestatul de impresar artistic, respectiv avizul pentru desfăşurarea activităţilor de impresariat artistic se face din oficiu, în termen de 30 de zile de la data atestării/avizării, pe baza documentelor transmise în vederea obţinerii atestatului/ avizului.

     Înscrierea în Registru a instituţiilor de spectacole sau concerte care desfăşoară activităţi de impresariere a propriilor producţii artistice şi care au prevăzut distinct această activitate în propriile regulamente de organizare şi funcţionare se face pe baza cererii de înscriere completate online de reprezentantul legal al acestora. Cererea completată online este transmisă concomitent cu cererea pentru înscrierea instituţiei în Registru, caz în care va fi însoţită de aceleaşi documente prevăzute la art. 12 din regulament. În situaţia în care cererea este transmisă ulterior înscrierii instituţiei în Registru, secţiunea „Instituţii de spectacole sau concerte“, aceasta trebuie să aibă anexat regulamentul de organizare şi funcţionare a instituţiei, conţinând dispoziţii exprese referitoare la desfăşurarea activităţilor de impresariat, aprobat în condiţiile legii.

Reglementări din sfera eliberării certificatului de înscriere, precum și din sfera organizării Registrului, disponibile AICI